Räls del av lösningen
Socialdemokraterna vill bygga ut järnvägen för att minska utsläppen av växthusgaser. Både Norrbotniabanan och höghastighetståg mellan storstäderna, om Fredrik Lundh får råda. - De två sakerna kan man inte ställa mot varandra, säger han.
FASA UT INRIKESFLYGET. "2050 ska det vara ointressant att flyga inrikes söder om Sundsvall, därför att då ska det finnas höghastighetståg, säger riksdagsledamoten Fredrik Lundh (s).
Foto: Håkan Gidlöw
- Vi tycker att det är viktigare att nyinvestera i järnväg och satsa på kollektivtrafiken än att sänka skatterna, säger Fredrik Lundh. Höghastighetståg mellan storstäderna ska göra det ointressant att flyga inrikes söder om Sundsvall tillägger han. På det sättet ska inrikesflyget fasas ut. Stödet till flygplatser ska enbart ges till de orter som saknar rimliga alternativ till flyget. En nationell flygskatt kan införas i avvaktan på att man når internationella överenskommelser om flyget. Norrbotniabanan finns inte omnämnd i 127-punktsprogrammet men Fredrik Lundh ser ingen motsättning mellan den och höghastighetståg mellan storstäderna, båda ska prioriteras menar han. - De två sakerna kan man inte ställa mot varandra, säger han. Hur blir det med kärnkraften?
- Den ska successivt avvecklas så att vi inte äventyrar välfärden eller industrins konkurrenskraft, säger Fredrik Lundh. Ska fler älvar byggas ut?
- Jag vill inte bygga ut fler älvar, däremot kan vi effektivisera vattenkraften i de utbyggda älvarna, säger Fredrik Lundh.Räcker åtgärderna till för att minska utsläppen?
- Det är en tydlig, konkret och i många fall ganska radikal klimatplattform som vi har tagit fram. Inom de tio kommande åren måste ökningen av utsläppen upphöra, det kanske visar sig att det är för lång tid. - Det är inte så att människors vardag inte kommer att förändras. Det ska kosta att välja dåliga alternativ, säger Fredrik Lundh.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!