Det framgår av direktivet som regeringen har beslutat om. Förhandlingspersonen ska lägga fram förslag hur utbyggnaden av järnvägen ska finansieras, men förslagen får inte förutsätta finansiering från EU-budgeten. Ansökan om EU-medel är en fråga för regeringen, står det i direktivet.
Skrivningen väcker förvåning.
– Det verkar ju helt galet, EU har ju prioriterat den här länken. Norrbotniabanan kan få upp till 50 procent av kostnaderna för planering och upp till 30 procent av investeringskostnaden från EU och då menar de att den här personen inte ska ta med det i beräkningarna, säger Annika Eriksson (MP).
– I så fall är det ju ett korkat kommittédirektiv, då låser man ju förhandlingspersonen. En viktig förutsättning är att Norrbotniabanan kan få ganska rejält stöd från EU till investeringen, säger landstingsrådet Kent Ögren (S).
Formuleringen är bara en formalitet, enligt Hannes Holmér, politiskt sakkunnig hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd på näringsdepartementet.
– Det är egentligen en formalitet, säger Hannes Holmér.
Eftersom det är regeringen som ansöker om EU-medel så kan inte förhandlingspersonen räkna med det.
– Man kan inte förutsätta att man har pengar som inte finns, säger Hannes Holmér.
I direktivet sägs att förhandlingspersonen ska pröva förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige med ett betydande inslag av medfinansiering från näringsliv, kommuner och regioner.
– Norrbotniabanegruppen har länge begärt en förhandlingsperson, det är väl bra att man äntligen tillsätter en sån person, men det finns ju inte några löften om statliga pengar. Det låter som om personen ska se till att näringslivet och regionerna ska bekosta det här, säger Annika Eriksson.
Beskedet att en förhandlingsperson ska tillsättas välkomnas av landstingsrådet Kent Ögren (S).
– Det är något som vi har väntat på. Vi har vid ett par tillfällen uppvaktat infrastrukturministern om det. Jag tror det är enda vägen att hitta en finansieringslösning för Norrbotniabanan, säger Kent Ögren.
Senast den 1 juni 2016 ska förhandlingspersonen lämna sitt förslag angående järnvägen i norra Sverige och förslag till åtgärder i storstäderna och principer för hur de ska finansieras.