Det mest dramatiska inom Scania senaste tiden är att bolagets koncernchef Martin Lundstedt hoppat av och går över till Volvo. In som tillförordnad koncernchef kom produktionschefen Per Hallberg.
På torsdagen lämnade bolaget en rapport för januari-mars i år och redan dagarna innan gick bolaget ut med att efterfrågan av lastbilar i Europa ökat markant i början av det här året. Scania ökar sin marknadsandel där.
Samtidigt har efterfrågan i främst Latinamerika och Ryssland försvagats betydligt. Orderingången i Ryssland är väldigt låg. Medan Scania sålde nästan 2 900 lastbilar i Eurasien första månaderna ifjol så har bolaget nu bara sålt 271 och nedgången hör ihop med Ryssland.
– Det råder osäkerhet i utsikterna för regionen beroende på den geopolitiska turbulensen, uttalar Per Hallberg.
Scanias resultatet före skatt för januari-mars blev 2,2 miljarder kronor, ungefär som året innan. Scania har sedan dess gynnats av valutaeffekter, det vill säga kronans ställning mot andra valutor, medan de lägre leveranserna av fordon till Latinamerika och Eurasien drar ner resultatet.
Ferruform redovisade nyligen en förlust för 2014 på sex miljoner kronor och året innan blev förlusten 56 miljoner. I början av det här året drabbades Ferruform av en brand och sedan dess har företaget försökt hålla ställningarna i produktionen på delvis improviserad väg.