Provtur med en skönhet

Hamnarna i Luleå har fått en ny gäst. En åldrande skönhet som väckt stort intresse bland allmänheten.
- Hon är som en smårynkig, men pigg 70-åring, säger Frank Myrnäs, en av ägarna till Nordhav.
Kuriren har varit på provtur med den gamla fiskeskutan.

LULEÅ2006-08-25 06:00
Med Södra hamnen i ryggen styr vi ut mot havs. Vinden kommer från nordost och visar sig vara stark nog att bära Nordhavs enorma segel. När motorn tystnat hör vi bara vinden, och vatten som kluckar mot trä.
- Vi är jättenöjda med båten, säger Christer Engström, kapten ombord och en av Nordhavs nya ägare.
- Hon är stark och seglar fint.

I fint skick
Han äger den gamla fiskekuttern tillsammans med sin partner ­Lena Andersson och familjen Myrnäs. De köpte henne i huvudstaden tidigare i somras och nu håller de som bäst på att bekanta sig med skeppet.
- Det har blivit en del dagsutflykter och även några övernattningar, säger Lena Andersson.
- Vi räknar med en del underhållsarbete, men hon är i fint skick.
- Och vi kommer att få god utdelning i form av fina segelturer.
De båda familjerna som äger Nordhav har ett gediget intresse för segling. Och för att manövrera ett fartyg av Nordhavs kapacitet krävs samarbete. När storseglet ska hissas i den 18 meter höga masten krävs dessutom precision.
- Allt ombord sker ju med mankraft, säger Christer Engström.
- Men det är ju det som är tjusningen med segling.
- Det handlar inte bara om att ta sig från A till B, utan om själva färden där emellan, säger han och slår över bommen på styrbords sida.

Väcker uppmärksamhet
Ett minimum på tre personers besättning är vad som behövs för att segla fram den 70-åriga träskutan. Att hitta frivilliga matroser och ljungmän kommer nog inte att bli ett bekymmer fram­över.
Nordhav, som ursprungligen användes som fiskebåt i Norge, har redan väckt en hel del uppmärksamhet. När hon legat i hamn är det många Luleåbor som kommit fram för att titta närmare på den svarttjärade fartyget.
- Ja, hon sticker ju ut i mängden, säger Lena Andersson.
- Hon är den enda i sitt slag norr om Gävle, berättar hon.
- Det är kul att få gå i bräschen och kanske locka hit fler båtar.

Ska lära känna fartyget först
Exakt hur den segelintresserade kvartetten ska använda sin nyinköpta båt, är ännu inte klart. Men någon chartertrafik kommer det inte att bli tal om, enligt ägarna.
- Nej, båtköpet handlar mer om en ideell satsning än något annat, säger Frank Myrnäs.
- Vi är glada om vi kan väcka intresset för segling häruppe i vår vackra skärgård.
Lena Andersson berättar att det kan bli aktuellt med ett lokalt samarbete i någon form. En eventuell aktör skulle kunna vara Luleå kommun, säger hon.
- Vi har en del visioner om vad vi vill göra framöver.
- Men det får växa fram.
- Nu vill vi först och främst lära känna fartyget, säger hon och förbereder Nordhav för inseglingen mot Södra hamnen.
Fartygsfakta S/Y Nordhav
Byggd: 1936 av H Stensen & Sönner i Hemnes, Norge
Båttyp: Kutter med 8 kojplatser. Rigg, mast och bommar i lärkträ
Tonnage: 18,5 brutto
Maskin: Volvo MD 100, 150 hk med 2-bladig propeller
Längd: 15,5 meter + bogspröt 5 meter
Bredd: 4,3 meter, djupgående 2,15 meter
Segel: 150 kvm fördelat på fem segel
Tankutrymme: Färskvatten 500 liter, Diesel 500 liter
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om