Provsträcka utan salt

Vägverket slår in på en ny väg om saltningen ? om tillstånd ges.
Mindre och mer riktad saltning, nedsättning av hastigheten och extra resurser med skrapning ingår på projektsträckan E 4 Rosvik?Rutvik.
? Vi har gjort en mängd riskbedömningar, säger Leif Byström, projektledare.

LULEÅ2005-10-13 06:30
Det finns inget i vägväg som väcker sådana känslor som saltningen på vintrarna. Debatten blossar upp varje gång snön börjar lägga sig.<br>Hittills har ansvariga på Vägverket region norr varit obevekligt bestämda om saltningens fördelar. Nu svänger man.<br>&nbsp;? Vi har tagit åt oss av kritiken och lyssnat på klagomålen, säger Leif Byström, projektledare. Vägverket har dessutom gjort attitydundersökningar.<br>Sträckan Rosvik?Rutvik blir provväg under vintern. Där begränsas saltningen och skräddarsys mot gällande temperatur och förutsättningar.<br>Söka dispens<br>Ett krux finns. Eftersom Vägverkets nationella regelverk styr väghållningen måste dispens sökas för att minska saltningen. Något svar har ännu inte inkommit, men en lokal plan är utarbetad för projektet.<br>&nbsp;? Vi har gjort en massa riskbedömningar om vi skulle våga inleda ett försök. Tidigare gjordes något liknande i Västerbotten. Men det avbröts redan efter två månader eftersom det inträffade dödsolyckor. Därför är vi litet försiktiga, understryker Leif Byström.<br>Här är några förutsättningar för att projektet ska kunna dras igång:<br> Sträckan Rosvik?Rutvik är försedd med mitträcke.<br> Hastigheten sänks till 90 km/tim.<br> Noggrann uppföljning görs under hela vintern.<br>Leif Byström:<br>&nbsp;? Vi hade aldrig vågat prova utan mitträcke. Vi kan få räckes-påkörning, men det blir i regel bara materiella skador. Det får inte inträffa svåra olyckor.<br>Under första hösthalkan kommer salt att användas. Men i lösningsform, vilket innebär att mindre salt går åt. Därefter kommer väderutvecklingen att följas mer intensivt än tidigare. När åtgärder genomförs sker dessa i förebyggande syfte.<br>Ingen salt vid snöfall<br>&nbsp;? Vi ska inte salta under snöfall och kommer att dra ner på saltgivorna.<br>Enligt regelverket ska vägen vara snö- och halkfri ner till minus sex grader.<br>&nbsp;? Vi söker avsteg från det. Is och snö ska kunna finnas på vägen även vid mildare temperatur. Vi sätter in extra resurser för att hålla rent från spår i vägen med exempelvis skrapning. Sand ska också användas. Vi har alltså en serie åtgärder som vi använder oss av.<br>Nya attitydundersökningar följer i spåren på projektet.<br>Startpunkten är osäker. Några tillstånd från Vägverket centralt finns ännu inte. Gällande exempelvis hastighetsnedsättningen ska polis, kommun och länsstyrelse först yttra sig.<br>Kostnaderna för väghållningen ökar på försökssträckan. Okänt hur mycket.<br>&nbsp;? Det beror ju på hur vintern utvecklar sig. Men det får kosta. Det har varit så mycket kritik som vi inte bara kan låta passera.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om