Provmuddringar nästa steg i jätteprojekt

Projekt Malmporten går vidare. Härnäst väntar provgrävningar i farlederna in till Luleå med ett av de större enskopemudderverken i världen.

Stort projekt. "Projekt Malmporten är det största farledsprojektet sedan Göta kanal", säger sjöfartsverkets områdeschef för Bottenviken, Anders Dahl.

Stort projekt. "Projekt Malmporten är det största farledsprojektet sedan Göta kanal", säger sjöfartsverkets områdeschef för Bottenviken, Anders Dahl.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2015-06-20 07:00

Läs mer: Luleå hamn utmanar Narvik

Läs mer: Almedalsveckan blir en jakt på finansiärer

Tidigt på måndag morgon den 29 juni förväntas mudderverket Nordic giant anlända till Luleå. Då är det dags att inleda provgrävningarna som ska tala om vilken sorts morän det finns på botten av farlederna. Syftet är att få fram en rimlig kostnads- och volymkalkyl.

Sedan tidigare är det känt att botten till viss del består av kalix-pinnmo, en för området unik morän som är alldeles för hård att gräva i samtidigt som den är för porös att spränga.

– Vi vet om hur mycket pinnmo det är men inte vilket som är det effektivaste sättet att ta upp den på. Man har inte gjort en muddring i så här stor skala tidigare, därför vill vi prova gräva med de här stora mudderverken som vi tror blir aktuella. Vi har insett att det här blir ett jättestort projekt som nästan hela Europas entreprenörer sannolikt kommer intressera sig för och för dem är pinnmon inte vanlig förekommande, säger Sjöfartsverkets områdeschef för Bottenviken, Anders Dahl.

Provmuddringarna pågår i drygt en veckas tid. Sju schakt på sex meters djup från befintlig botten ska grävs upp. Varje schakt är cirka fem gånger tio meter i storlek.

I oktober ska ansökan lämnas in till mark- och miljödomstolen. Innan dess ska förstudien vara klar, inte förrän därefter är det dags att sätta igång med finansieringsbiten.

– Det har varit lite tråkiga tongångar och signaler kring det här, man säger att det blir inget för det finns inga pengar. Men samtidigt är vi inte i den fasen, man kan inte bevilja pengar om inte förarbetet är färdigt.

Projekt Malmporten

Sjövägarna till Luleå rustas för framtidens transportbehov.

Kapaciteten höjs så att det går att ta emot fartyg med last upp till 200 000 ton mot dagens maximala 55 000 ton.

I dagsläget skeppas 7–8 miljoner ton malm ut från Luleå hamn, målsättningen är cirka 20 miljoner ton.

Kostnaden för förstudien uppskattas till 70 miljoner kronor, hela projektet 1,6–2 miljarder kronor.

Muddringen beräknas påbörjas 2017 och vara färdigt tre år senare.

Samfinansieras av Sjöfartsverket, Luleå hamn, EU, gruvindustrin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om