Läs mer: Luleå hamn utmanar Narvik
Läs mer: Almedalsveckan blir en jakt på finansiärer
Tidigt på måndag morgon den 29 juni förväntas mudderverket Nordic giant anlända till Luleå. Då är det dags att inleda provgrävningarna som ska tala om vilken sorts morän det finns på botten av farlederna. Syftet är att få fram en rimlig kostnads- och volymkalkyl.
Sedan tidigare är det känt att botten till viss del består av kalix-pinnmo, en för området unik morän som är alldeles för hård att gräva i samtidigt som den är för porös att spränga.
– Vi vet om hur mycket pinnmo det är men inte vilket som är det effektivaste sättet att ta upp den på. Man har inte gjort en muddring i så här stor skala tidigare, därför vill vi prova gräva med de här stora mudderverken som vi tror blir aktuella. Vi har insett att det här blir ett jättestort projekt som nästan hela Europas entreprenörer sannolikt kommer intressera sig för och för dem är pinnmon inte vanlig förekommande, säger Sjöfartsverkets områdeschef för Bottenviken, Anders Dahl.
Provmuddringarna pågår i drygt en veckas tid. Sju schakt på sex meters djup från befintlig botten ska grävs upp. Varje schakt är cirka fem gånger tio meter i storlek.
I oktober ska ansökan lämnas in till mark- och miljödomstolen. Innan dess ska förstudien vara klar, inte förrän därefter är det dags att sätta igång med finansieringsbiten.
– Det har varit lite tråkiga tongångar och signaler kring det här, man säger att det blir inget för det finns inga pengar. Men samtidigt är vi inte i den fasen, man kan inte bevilja pengar om inte förarbetet är färdigt.