– Jag blev riktigt upprörd. Här satsar vi miljoner för att höja trafiksäkerheten, men vad hjälper det när en bilförare utsätter fotgängare och cyklister för sådana faror, säger Trafikverkets projektledare Inger Broberg Kemi.
Ombyggnationen startade i oktober förra året och beräknas ha kostat cirka 30 miljoner kronor. Det har bland annat resulterat i ett mitträcke, en 2+1 väg samt viltstängsel.
– Jag vet inte den exakta kostnaden än. Det hänger på om vår entreprenör lyckas överträffa de uppsatta kraven att minska sina koldioxidutsläpp. Lyckas de får de en bonus, förklarar Inger Broberg Kemi.
Entreprenören GRF Infra hoppas att åstadkomma en 50-procentig reduktion av koldioxid via en förnybar diesel (HVO100) samt en miljövänligare asfalt.
Nu är E4 mötesfri från länsgränsen ända till Kalix. Det sista vägavsnittet som åtgärdats är en 1,3 kilometer lång sträcka utanför Börjelslandet - från korsningen vid Holmarvägen till korsningen mot Smedsbyn (väg 383). Förändringen innebär att sju privatägda infarter har ersatts av tre nya anslutningsvägar som bland annat ansluter till Smedsbyvägen.
Sträckan tillhör Norrbottens mest trafikerade vägavsnitt med närmare 4 600 fordon per dygn.
– Mycket talar för att den siffran kommer att växa under de kommande åren. Framför allt tror jag att persontrafiken kommer att öka, säger projektledaren Inger Broberg Kemi.