Tillsammans med Luleå kommun och företaget KYAB AB driver CDT vid Luleå tekniska universitet projektet som pågår under två år.
Elmätare har installerats i skolan och i februari kommer datadisplayer att sättas upp i klassrummen. Via displayen som sitter uppe året ut kan eleverna sedan i realtid följa huruvida de förbättrar sin energiförbrukning eller inte. Hela Tunaskolan kommer successivt att delta i projektet och nu har de tre första klasserna kommit igång med arbetet.
- Vi vill att eleverna själva ska vara kreativa och visa oss hur de ser på energiförbrukning, säger Arne Gylling.
Det gjorde elever i årskurs 6, 8 och 9 under onsdagens workshop. Med hjälp av penna och papper skulle de visualisera vad energi var.
Väckte intresse
Det som följer är att ett av elevernas förslag kommer att röstas fram och visas på displayen i klassrummet under tiden energiförbrukningen tickar upp eller ner.
- Förbrukningen sänks normalt med 20 procent bara genom att medvetenheten ökas, säger Arne Gylling som menar att det kan bli aktuellt att utföra projektet även på andra skolor.
I klass 8B var eleverna fokuserade på uppgiften.
- Det är viktigt att tänka på och roligt att lära sig, säger Emmy Lindstedt, 14 år som inte funderat så mycket kring ämnet tidigare.
Runt pojkarnas bord låg färgglada pennor utspridda. Teckningar med trafikljus symboliserade bra, dålig och normal förbrukning.
- Det är intressant, jag kommer att tänka mer på det när jag är hemma, säger Sebastian Rye, 13 år.
Workshopen var det första steget till att göra eleverna medvetna om energifrågor. Under året kommer nya träffar att ordnas.