Projektering trots protester

Över 600 personer har skrivit på protestlistor mot att bygga 780 bostäder på Kronan i Luleå.
Dessa ska lämnas in vid kommunens informationsmöte för allmänheten 17 februari.
? Vi ska bygga bostäder på Kronan. Ingen har hittills övertygat mig om motsatsen och vi har politisk majoritet för det här, sade kommunalrådet Karl Petersen (s) i går förmiddag.

LULEÅ2004-02-10 06:30
Sedan två veckor tillbaka är tekniska kontoret ute och gör mätningar för projektering av bilväg och bostäder inom två områden på Kronan. Det ena området är vid parkeringen intill Kulturbyn på Kronan, det andra ligger i friluftsområdet på Lerbäcken. Det är de två områdena som i första hand kan bli aktuella för bygge av bostäder på Kronan. Då byggs först en bilväg som förbinder områdena med varandra. <br>Intresse väger tungt<br>Besvärstiden på översiktsplanen för Kronan har dock inte gått ut. På måndagskvällen stod det klart att 650 personer har skrivit på protestlistor mot byggplanerna på Kronan. Listorna har funnits i det aktuella friluftsområdet på Kronan och på stadsbiblioteket.<br> ? Det är många namnunderskrifter. Det ska man inte förringa, utan visa respekt för. Men bostadsintresset måste väga ganska tungt här. På en 10?20 års period behövs flera tusen bostäder i Luleå. Vi har inget val. Vi har bestämt oss för att bygga bostäder i Luleå. Vi måste tillgodose folks behov av bostäder och områden där de kan byggas. Men vi kan säkert bygga på ett sådant sätt att närheten till naturen finns kvar, säger Karl Petersen.<br>Men i översiktsplanen står det att naturområdet kommer att påverkas kraftigt?<br> ? Ja, men Kronanområdet ligger i ett stort naturområde och det finns mycket kvar att promenera på, säger Karl Petersen.<br>Friluftsområdet vid Ormbergets fot har i dag stigar och skidspår som bland annat når bostadsområdena Lerbäcken, Bredviken, Burströmska, Lulsundet, Björkskatan, Skurholmen, Fridhem och Knöppelåsen. Dessa kommer att skäras av vid bygget.<br> ? Jag anser att man inte ska bygga bostäder i ett friluftsområde, utan kring ett friluftsområde, säger Annika Fåhraeus, en av dem som protesterat.<br>Konstnären Mats Risberg har inte protesterat mot exploateringar i området tidigare, där han bott i 60 år, men nu är han emot byggplanerna. Han oroas över att friluftslivet kommer att försvinna. Det finns planer på att dra en väg genom skogen där 6.000?7.000 fordon per dygn beräknas passera på Kronanvägens västra del och 2.000?3.000 fordon på dess östra del. <br> ? Det är ju vansinne. Varför bygga en väg rätt genom skogen? Om man börjar bygga en väg genom skogen här, då har man förstört fritidsområdet för all evighet. Det är bättre att börja bygga bostäder vid parkeringen på Kronan och vänta och se hur bostadsbehovet utvecklas. Att drämma till med att bygga en väg genom skogen, det är rena dråpslaget, säger Mats Risberg.<br>Han och Annika Fåhraeus ställer sig tveksamma till att Luleå stad ska klara att expandera till 80.000 invånare år 2010.<br> ? Jag tycker att man ska göra som i Piteå. Först ser man till att det finns arbeten, sedan bygger man bostäder. Politikerna borde komma hit ut och se hur mycket folk som rör sig i det här friluftsområdet, säger Annika Fåhraeus.<br>?SKiter i enskilda?<br>Mats Risberg tycker att politikerna i kommunen struntat i att aktivt ta reda på vad folk på plats tycker om byggplanerna.<br> ? Vad jag vet så har ingen politiker gått ut och frågat folk om det här. De har suttit i sina styrelserum. Jag tror att de fullständigt skiter i att enskilda engagerar sig och de flesta människor tror inte heller att det är någon idé att engagera sig, säger Mats Risberg.<br>Karl Petersen lovar dock att lyssna.<br> ? Vi ska väga ihop alla intressen som finns, men sedan lång tid tillbaka är Kronan ett framtida bostadsområde. Var man än ska bygga bostäder så finns intressen som går åt olika håll, säger han.<br>Mätningar för projektering som på Kronan görs i stort sett alltid innan besvärstiden gått ut, oavsett om bygget sedan blir av eller ej.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om