Projekt för säkrare bussresor

Busslinjer i Råneå och Vitå älvdal ingår i försöket med hastighetsbegränsning vid passage av bussar vid hållplatser.
I augusti inleds projektet som varar i ett år.
Tydliga skyltar på bussarna ska varna och påminna passerande bilister.

LULEÅ2006-01-03 06:30
Luleå blev tillsammans med fyra andra kommuner utvalda att ingå i ett pilotprojekt. Det som ska undersökas är hur en hastighetsbegränsning på 30 km/tim vid passage av bussar som lämnar eller tar upp passagerare påverkar olycksrisken.<br>Vägverket Region Norr och Luleå kommun valde tillsammans ut försökssträckor i Råneå älvdal och Vitå älvdal för försöket.<br>Sex bussar som trafikerar försökssträckorna kommer ingår.<br>&nbsp;? Bussarna får skylt fram och skylt bak, berättar Annika Ohls, projektledare på Vägverket Region Norr.<br>Hur skyltarna exakt ska se ut är inte klart.<br>&nbsp;? Men skyltarna ska på något sätt tala om att man måste sänka hastigheten till 30 km/tim när man passerar bussen när den står stilla vid en hållplats. Skylten blir upplyst eller blinkar på något sätt.<br>Även markeringar längs vägarna med fasta varningsskyltar vid hållplatserna diskuterades för Luleås del, men kostnaderna skulle bli stora. Skolbussarna stannar dessutom på fler ställen än vid ordinarie hållplatser.<br>Projektet inleds i augusti i de utvalda kommunerna och pågår höstterminen 2006 och vårterminen 2007. Det omfattar inte bara skolskjutsar, utan alla bussar som trafikerar sträckorna.<br>Efter läsårets slut utvärderas projektet.<br>&nbsp;? Om resultaten är goda kan försöket permanentas och omfatta hela landet, säger Annika Ohls.<br>Vägverket samarbetar med Luleå kommun i projektet. En informationskampanj planeras innan de första bussarna med skyltning rullar iväg om åtta månader.<br><br>fakta säkrare skolskjuts<br><br> Med anledning av att ett antal olyckor i samband med skolskjutsar inträffade 2004 uppdrogs Vägverket att snabbutreda förslag hur man skulle kunna göra skolskjutsarna säkrare. I april 2005 presenterades ett tolvpunktsprogram. Den mest kontroversiella punkten i programmet handlade om att införa hastighetsbegränsning vid passage av bussar när dessa står vid hållplatser. Luleå blev tillsammans med Örnsköldsvik, Gotland, Kristianstad och Linköping utsedda till försökskommuner. 13,2 miljoner kronor satsas på försöksverksamheten som pågår ett år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om