Staplarna i undersökningen visar att Boden är den enda kommunen i Norrbotten som når upp till omdömet "bra" när det gäller företagsklimatet. Luleå kommun hamnar under "godtagbart", och backar dessutom med 0,1 procent.
Rubrikerna om Luleås dåliga företagsklimat har avlöst varandra senaste åren. Frågan att vända på siffrorna är prioriterad hos kommunen och förändringar pågår, till exempel förbättringar för snabbare process med plan- och exploateringsfrågor samt en omorganisation kring näringslivskontoret.
– Det händer mycket bra saker och jag tror vi kommer ta oss åt rätt håll, säger Carina Sammeli.
– Väldigt mycket av kritiken har återkommit flera gånger. Vi är på väg att åtgärda det.
Skadar det här Luleås rykte, att hamna så dåligt till år efter år?
– Det skadar. Vi vill vara bättre på det här, säger Sammeli.
Dialogen mellan företagen och kommunens beslutsfattare i Luleå är sämre än rikssnittet. Det vill nytillträdda näringslivschefen Josefine Wihlzon på Luleå kommun fokusera på – och förbättra.
– Uppenbarligen har vi en bristande dialog. Vi behöver vara mer lyhörda på vilka behov företagen har och hur vi kan tillgodose dem, och möjliggöra deras tillväxtresa. I min nya roll kommer jag absolut att prioritera den interna dialogen. Att service och bemötande ska genomsyra hela vår organisation. Det ska vara en kultur. Men jag kommer också lägga fokus på dialogen med näringslivet, säger hon.
Hon tror att det handlar om att vara modig och våga möta näringslivet.
En kulturfråga, menar Wihlzon.
– Vi är en regelstyrd verksamhet, vi har många regler och lagar att följa. Det är myndighetsutövning där vi inte ska vara rådgivande, och där tror jag det kan finnas en rädsla. Det är en trygghet i att vara byråkratisk. Vi behöver hitta balansen mellan myndighetsutövning och service, att vara empatisk byråkrat.
Du tror det är där knuten sitter?
– Ja, men det tror jag. Vi behöver jobba med kulturen för att föda modiga medarbetare. Vi har startat en resa, men det kommer att ta tid att vända den.
Felicia Pournasiri, regionchef för Företagarna i Norrbotten kommenterar resultatet av Svenskt näringslivs undersökning så här:
– Luleå kommun har en ambition att göra stora satsningar på företagsklimatet och vi hade hoppats på att effekterna skulle visa sig i den här undersökningen. Det är viktigt att företagarna upplever positiva effekter av kommunens arbete.
Vad krävs för att Luleå ska prestera bättre i den här typen av undersökningar?
– Företagare har rankat att dialogen mellan kommun och företag ska förbättras, och en bättre förståelse hos kommunens beslutsfattare. För oss hör det här ihop. De är beroende av varandra.
– Vi ser att det krävs att politiker, tjänstepersoner och gemene man ser och bekräftar vårt befintliga näringsliv. Det måste bli enklare att starta och bedriva företag, vi behöver möjliggöra för företag att göra affärer med offentlig verksamhet och vi behöver göra det enklare för finansiering av verksamheter.
Enligt Företagarnas egen undersökning Företagarfakta 2024 består näringslivet i Luleå kommun till 98 procent av småföretag med färre än 50 anställda.
– Vi får inte glömma bort vårt befintliga näringsliv även om vi ska glädjas åt etableringar och satsningar. Luleå har många små, passionerade och engagerade småföretag. Vi har väldigt bra grundförutsättningar för att klättra uppåt, säger hon.