Privatkunden dissar bankerna

Bankerna står inte högt i kurs hos landets privatkunder. Det visar den årliga kvalitetsindexundersökningen som görs i branschen.

BANKMAN. Göran Stenlund är rena bank-mannen. Han är en mästare på att spara ihop växelmynt och drar titt som tätt till banken för att växla in kilona. Han är nöjd med sin bankinrättning och tror inte att det är någon idé att byta till någon annan.

BANKMAN. Göran Stenlund är rena bank-mannen. Han är en mästare på att spara ihop växelmynt och drar titt som tätt till banken för att växla in kilona. Han är nöjd med sin bankinrättning och tror inte att det är någon idé att byta till någon annan.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2012-10-02 06:00

Högst betyg får Länsförsäkringar Bank och bland storbankerna ligger Handelsbanken i topp gällande kundernas nöjdhet. Nordea är den bank som tappar mest i nöjdhet.

Sedan 1989 har oberoende aktören Svenskt kvalitetsindex utfört mätningen i riket och när det gäller privatmarknadssidan så är resultaten gällande lojaliteten det lägsta uppmätta på tio år. Kritiken handlar bland annat om minskad kontanthantering och tillgänglighet samt kontor som försvinner. Konkurrensen om privatkunderna är stenhård, något som bankdirektör Jörgen Ericsson på Handelsbanken i Luleå skriver under på:

- Ja, för den kund som har en ordnad ekonomi så är det inga problem att få ett lån i vilken bank som helst efter Storgatan här. Därför är det viktigt att arbeta med bemötandet av kunderna, ha god tillgänglighet, säger Ericsson.

I den generella kritiken mot bankerna är minskad/slopad kontanthantering en fråga som utkristalliserar sig och påverkar nöjdheten hos kunderna särskilt beträffande Swedbank, Nordea och SEB. Dessa banker har inte lyckats förklara fördelarna med slopad eller minskad hantering av kontanter visar undersökningen. Men Handelsbanken får bättre betyg:

-  Vi arbetar också för en minskad kontanthantering i samhället där vi tillsammans med flera aktörer ingår i ambitionen "Ett kontantfritt Luleå". Skälen är säkerhet, miljöhänsyn och kostnadsskäl med mera. Men, vi har sagt att så länge våra kunder efterfrågar kontanter så kommer vi att tillhandahålla det, säger Jörgen Ericsson.

Ute på stan är de vi talar med överlag nöjda med sina banker.

Nöjd eller "lat"
Lena Lindgren som är en lojal kund i sin bank säger:

-  Jag är inte in särskilt ofta på banken men jag är nöjd med den, det kan också vara så att man inte ids byta till någon annan, säger hon. Kontanthanteringsfrågan är hon inte så brydd över.

-  Man har ju kort i dag, säger hon.

Pontus Gärdelid, 18 år, besöker sällan sin bank.

-  Jag använder kortet och man kan göra ärenden över internet. Kanske jag funderar mera över bankkontakterna längre fram, säger han. Han ser dock för sig det kontantlösa samhället och tycker det känns naturligt.

Kontanternas man
Göran Stenlund tycker att det är bra om det fortsättningsvis kommer att gå att växla in pengar på banken. Han är något av en bank i sig.

-  Jag har ovanan att alltid lägga växelmynten i en burk. Det är otroligt så snabbt det går att spara ihop pengar på det sättet. Vid ett tillfälle hade jag samlat ihop fem kilo mynt, det blev 23.000 kronor, berättar han. Då fick han trava iväg till banken i omgångar.

Göran Stenlund är trogen sin bank.

-  Man får så mycket propåer att man ska vara otrogen men jag tror att det är nog rätt lite man vinner på att byta bank.

Indexundersökningen

Storbankerna minskar kraftigt i nöjdhet medan mindre banker förstärker.

Lojaliteten är den lägsta uppmätta på tio år. Största tappet är bland Nordeas kunder.

Högsta nöjdhet erhåller liksom förra året Länsförsäkringar bank och Ica banken. Bland storbankerna är Handelsbanken i topp.

Swedbank tappar liksom Nordea kraftigt på kundernas upplevelse av tillgänglighet. Stängning av kontor och minskad kontanthantering upplevs negativt.

Indexet för bankerna mäts på en skala 0-100. Index för kundnöjdhet 2012: Handelsbanken 75,2, SEB 67,7, Swedbank 66,7 och Nordea 66,4. Länsförsäkringar bank 79,5 och sparbankerna 75,3.

Bland storbankernas företagskunder ligger Handelsbanken på 73,2, SEB 71,2, Swedbank 67 och Nordea 64,6.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om