Priskrig på diesel i Luleå

Krig i Luleå men fred i militärstaden Boden.
Nej, det handlar inte om försvaret utan om priskriget på diesel.
I går kunde man tanka diesel för 8,49 kronor i Luleå. I Boden rådde det dock fred mellan bensinstationerna som gick efter riktpriset på 10,50 kronor per liter.

LULEÅ2007-04-25 06:00
Det råder sedan en vecka tillbaka fullt priskrig på diesel. Ett krig som verkar pågå i hela landet. Enligt sajten bensinpriser.nu så var Jet i Skövde billigast i landet i går på diesel med 6,95 kronor.
Enligt samma hemsida hade Jet och Tanka i Luleå de billigaste dieselpriserna i Norrbotten i går med 8, 49 kronor.
- Det är ett rejält priskrig som vi nu ser och det startade i onsdags i förra veckan, säger Mattias Engstedt, stationsansvarig vid Tanka.
Riktpriset för diesel var i går 10,49 kronor. Till det priset ska läggas ett zontillägg, eller transporttillägg som kan förekomma beroende på avstånd mellan bensinstation och levererande depå.

Prismedvetna
- Dagens kunder är så pass prismedvetna. De tankar där det är billigast. Kunderna är inte lika trogna som förr, säger Mattias Engstedt.
Priskriget i Luleå medför att en bensinmack kan ändra priset på diesel flera gånger under dagen.
På Statoil på Stationsgatan 30 var dieselpriset nere på 9,49 kronor i går.
- Det är en krona billigare än rekommenderat pris. Förra måndagen började priset gå ner ordentligt, säger Per Åberg, ställföreträdande anläggningschef vid Statoil.
I Boden verkar det dock lugnare på bensinmackarna. Enligt Stefan Hultstedt på Statoil så har det varit ett mindre priskrig i Boden, men som nu är avblåst.
Statoil var nere på 10,25 kronor men höjde i går till riktprisnivån 10,50 kronor.

Fler dieselbilar
Priset på 95-oktanig bensin höjdes i går av de ledande bensinbolagen och priset börjar nu närma sig tolv kronor per liter.
Detta sedan världsmarknadspriserna stigit på både råolja och bensin.
Enligt statistik från Svenska Petroleum Institutet, SPI, så fortsätter försäljningen av diesel att öka. Den fortsatta ökningen av diesel speglar, enligt SPI, det ökade transportarbetet i Sverige. Till viss del beror ökningen även på att dieselbilarna ökar i andel av personbilsförsäljningen.
Enligt Tomas Nilson, presschef på Motormännens riksförbund, beror priskriget på diesel på följande:
- Bensinkedjan Jet har börjat satsa på dieselförsäljning. Bolaget vill etablera sig på marknaden och det är en bidragande orsak till att man sänkt priset på diesel.

Lägre skatt
Han berättar att orsaken till att Jet vill etablera sig på dieselmarknaden är förmånligare skatteregler för dieselbilar, miljöklass 2005.
- Marknaden för dieselbilar har blivit bättre. Miltalet för när det börjar löna sig att köra dieselbil har sjunkit drastiskt.
Andelen dieselbilar i den svenska bilparken har legat på cirka åtta procent, men den siffran tror Tomas Nilson kommer öka drastiskt de kommande åren och han talar om en fördubbling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om