Priserna höjs inte vid EMU-inträde

Huvudräkningseffekten.
Den har bidragit till myten att det blir dyrare om Sverige går med i EMU, menar Anna Grönlund, ja-sidan.
? Vi avrundar fel.

LULEÅ2003-08-11 06:30
Kronans värde mot euron är vad det handlar om och där är frågan om vi oftare avrundar uppåt än nedåt och det förstnämnda tror Anna Grönlund på.<br> ? Själv var jag i Grekland och hyrde en bil som vid första intrycket kostade 750 kronor att hyra. Det rätta priset var 680 kronor.<br>En annan orsak till att svenskarna enligt Anna Grönlund felaktigt uppfattat fördyringar i EMU-länder är att svenska turister får dålig växelkurs på serveringar och i affärer medan de borde ha gjort sig besväret att anlita banksystemet. Ytterligare en orsak till uppfattningen är att vardagsvaror stigit mer i pris än sällanköpsvaror och då tror folk att priserna stigit mycket överlag.<br>Dessutom säljer, enligt Ja till eurons rapport, negativa nyheter bättre varför prishöjningar säljer mer än prissänkningar.<br>Aktiva under kalaset<br>I samband med Luleåkalaset var ja-sidan aktiv och då särskilt i presentationen av den rapport där ja-sidan sammanställt olika studiers resultat och varifrån Anna Grönlund hämtat ståndpunkter. Slutklämmen från henne är att det snarare blir billigare i Sverige om landet går med i EMU.<br>Det motsägs dock av vad en rad näringslivstoppar uttalat i Dagens Industri.<br> ? I Finland har vi ju gått med och inte har vi gjort några prissänkningar, uttalade Karsten Slotte, VD i Cloetta Fazer.<br>Vill slippa prispress<br>Och Bodil Eriksson, vice VD i Axfood, menar att det inte finns någon automatik i sänkta priser bara för att Sverige är med i EMU.<br> ? Sänker vi priserna så är det för att vi fått lägre inköpskostnader, säger hon.<br>Fler i näringslivet instämmer. Anna Grönlund tror snarare att de vill slippa prispress. Med gemensam valuta blir det lättare att jämföra. När det framgår tydligt att priserna är lägre i närliggande land driver det priserna neråt i Sverige, resonerar hon.<br>Frågan är om det har betydelse annat än vid gränsorterna.<br> ? Ja, om du märker att det är högre pris i Sverige får du en konsumentreaktion. Dessutom är det så att vi i Sverige bara har två?tre stora kedjor inom handeln. Vi ser att tyska Lidl är intresserat av Sverige men utländska kedjor kan tveka. När det finns saker som väger över kan det innebära en etablering i Sverige och konkurrensen ökar.<br>Hänvisar till Finland<br>Anna Grönlund pekar vidare på Finska Konsumentforsknings-centralen som påvisat att priserna i Finland inte stigit i samband med bytet av sedlar och mynt. Tvärtom har prisökningarna under de senaste åren saktat av och ligger nu under två procent på årsnivå.<br>Priserna på ett antal baslivsmedel och tjänster har följts upp av länsstyrelsen i Västra Finlands län. 20 procent av prisernas steg, 15 procent gick ner och resten stod stilla. <br>Inflationen orsak<br>Och i en studie av prisförändringar inom euroområdet som analyserats av Eurostat förklaras prisförändringen på drygt ett par procent inom euroområdet i huvudsak med normal inflation. Dåligt väder, skattehöjningar på tobak och stigande elpriser stod för höjningen. Euro-effekten var knappt mätbar.<br>Tror handlingsplan hjälper<br>Anna Grönlund tror också att den svenska regeringens handlings-plan mot oskäliga prishöjningar i kombination med prismätningar och löften från handeln ska hålla emot prishöjningar efter en svensk EMU-anslutning.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!