Priorum i ny kostym

Det är inte bara nystartade företag som behöver råd och stöd. Det anser ansvariga bakom nygamla Priorum.  En av dem, Cristina Nilsson tackar projektet Coachor, som gav henne modet att ta nästa steg i utvecklingen.

PÅ BANAN. Priorum, numera i en nedbantad organisation, fortsätter att hjälpa företagare att utveckla sina verksamheter. Fr v ordföranden Peter G Georgson, VD Pia Ramirez Måård och Johan Landström, styrelseledamot.

PÅ BANAN. Priorum, numera i en nedbantad organisation, fortsätter att hjälpa företagare att utveckla sina verksamheter. Fr v ordföranden Peter G Georgson, VD Pia Ramirez Måård och Johan Landström, styrelseledamot.

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-09-02 06:00
Många känner till Priorum som Luleå kommuns nyföretagarcentrum. När det uppdraget upphörde stod man inför valet att helt lägga ner eller att anpassa kostymen och söka sig andra uppdrag. Det blev det senare och i dag är det nya Priorum en ekonomisk förening som bland annat arrangerar utbildnings- och rådgivningsinsatser till företag. På uppdrag av Almi håller man i Entreprenörcentrum - ett utvecklingsprojekt för nyföretagande i Norrbotten. Priorum har också Nuteks uppdrag att vara ett regionalt resurscentrum för kvinnor och ska arbeta med struktur- och attitydförändring i jämställdhetsarbetet och genomföra utbildningsinsatser inom det området.Vänder sig till kvinnor
Priorums insatser vänder sig i stor utsträckning till kvinnliga företagare.- Det är betydligt färre kvinnor än män som startar företag och vi ser att det finns ett behov av den här typen av insatser, säger Pia Ramirez Måård, VD och en av delägarna i det nya Priorum. Ett exempel är en säljutbildning med enbart kvinnor som deltagare.- Många kvinnor säger att säljutbildningar ofta inte berör de frågor som de är intresserade av. Det handlar om vilken bild av en företagare som vi, både kvinnor och män bär med oss. Männen är ofta norm och det påverkar kvinnor när de ger sig ut i säljsituationer, säger Pia Ramirez Måård.Övertygande killar
Ordförande i Priorum är Peter Georgsson. I styrelsen sitter även Johan Landström, regionsansvarig för affärsplantävlingen Venture Cup. Han skriver under på att det är en skillnad i hur kvinnor och män presenterar sina affärsidéer.- Killarna är ofta mer övertygande medan kvinnorna är mer försiktiga. Det finns helt klart ett behov av den här typen av utbildning, säger han.Priorum har också uppdraget att driva mentorskapsprojektet Coachor, där kvinnliga företag får hjälp att bland annat med hjälp av en mentor utveckla sitt företag så att de blir mer lönsamma. Skört läge
- Vi ser att det inte bara är när man helt nystartad som man behöver hjälp. När man drivit företaget i tre till fyra år är det ofta ett skört läge för hur det hela utvecklar sig. Det behövs utbildning och utvecklingsinsatser för att göra företaget mer affärsmässigt, säger Pia Ramirez Måård. En av de som deltog i projektet i fjol var mediapedagogen Cristina Nilsson med företaget CN Media, som producerar informationsmaterial i olika utföranden för sina kunder. Bland annat arbetar hon med digital storytelling där hon väver in en historia i presentationen av en produkt, tjänst eller företag.- Jag började i liten skala med företaget hemma i bostaden. Men Coachor hjälpte mig så att jag vågade flytta ut företaget hemifrån. Jag lärde mig också att värdesätta min egen tid, att ta betalt för arbetet, säger Cristina Nilsson. Att skaffa sig en mentor är något hon verkligen vill rekommendera.- Det är utvecklande med någon som man kan se på företaget utifrån och som man kan ha som bollplank, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om