Prioritera botniska korridoren
Botniska korridoren måste prioriteras av den svenska regeringen i diskussionerna med EU om det framtida europeiska järnvägsnätet. Det anser företrädare för de fem Norrlandslänen som gjort en gemensam skrivelse till regeringen.
TEN-T som kommissionen håller på med. Regeringen måste agera
Regeringen bör lyfta fram Botniska korridoren i sina kontakter med kommissionen anser företrädarna för de fem Norrlandslänen och radar upp en rad argument för sin sak. - Europa är väldigt beroende av våra råvaror, det är det absolut tyngsta argument som vi kan komma med, säger kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom på länsstyrelsen. De nya riktlinjerna ska vara klara till 2010. En förutsättning för att ett projekt ska kunna prioriteras av EU är att det också prioriteras i de nationella infrastrukturplanerna. Så är nu inte fallet med exempelvis Norrbotniabanan, den finns inte med i Banverkets reviderade långtidsplan. Hoppfull landshövding
Något politiskt beslut om att fastställa Banverkets reviderade plan har inte tagits än, konstaterar landshövdingen för sin del. Botniska korridoren är ett begrepp som regeringen också hänvisar till ibland, till och med offentligt i nordiska sammanhang. - Det är det som är så intressant, säger Per-Ola Eriksson hoppfullt. Botniska korridoren består på svensk sida av Haparandabanan, Norrbotniabanan, Botniabanan, Ådalsbanan, Ostkustbanan samt godsstråket genom Bergslagen, norra stambanan och stambanan genom Övre Norrland. Norrlandslänen håller också på att sammanställa en tjock rapport om Botniska korridoren som ska lämnas till både regeringen och Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!