Prima pojkar som lyckats

Han rankas som 28:a på tidningen Resumés lista över makteliten i mediabranschen. Före bjässar som Lars Enqvist, SVT, och Otto Sjöberg, Expressen. Carl Fredrik Sammeli har gjort en snabb och kreativ resa efter tiden i hemstaden Luleå.

LULEÅ2005-07-05 06:30
Sällan har jag träffat en så intensivt kreativ människa som Carl Fredrik Sammeli, 34, koncernchef och grundare av Primegruppen, verksam inom PR, marknadföring och kommunikation.<br>Han sprutar frikostigt idéer omkring sig i en sällan sinande ström.<br>Hans VD i dotterbolaget Prime PR, Markus Gustavsson, är med på tåget han också. Efter en timme med de två så måste jag vila huvudet en stund och samla ihop mig efter deras ivriga myller av infall, visioner, impulser och planer.<br>Möjligen kan anas att Markus Gustavsson är mer av ordningsman i klassen, så att säga.<br>Pressutskick duger inte längre<br>Luleås moderata ungdomsförbunds profil Carl Fredrik Sammelin trodde på tiden när det begav sig att hans grundintresse var politik.<br> ? Men jag insåg att det intressanta var kampanjerna. Kan vi få genomslag i den här frågan? Grejen var kommunikation och opinionsbildning, konstaterar han när Kuriren träffar de två.<br>PR-branschen anser han var oetablerad och omogen. Prime startade 1998.<br> ? Därför var det lätt att bli duktig, säger han litet blygsamt. Företagen var ganska outvecklade.<br>Den förhärskande tesen var att ?vi skickar väl en pressrelease?.<br>Pressutskick duger inte längre. Carl Fredrik Sammeli gör en liknelse. <br> ? Det måste till tårta.<br>Alltså något mer.<br>Vi kommer under intervjun in på ICA-Stig och framgångarna för ICA:s reklamfilmer.<br> ? En del av framgången är att de tar såpadramaturgin som vi är vana vid från vanliga TV och stoppar in den i reklamfilm. Ica vågar dessutom skoja med sig själva. Stig är ju töntig. Och reklamfilmerna blir roligare än vanlig TV.<br>Tredje största PR-företaget<br>Trenden inom marknadsföring styr i dag mot att inte utnyttja vanlig annonsering, utan i stället använda sig av andra kanaler.<br>En Prime-tes:<br>?Vi tror att kommersiella företag generellt lägger för mycket resurser på köpta kanaler ? annonsering ? och missar många tillfällen till mer kostnadseffektiv marknadsföring?.<br>Sätten är många. Robotdammsugaren Trilobite som Prime gjorde en kampanj för är ett exempel. En massa kändisar erbjöds ha denna Electroluxdammsugare hemma hos sig. Eva och Efva fick testa, förstås. Skvallertidningarna nappade och gjorde hembesök.<br>På bara några år har Prime vuxit till det tredje största PR-företaget i landet. Primegenerationen är dessutom åldersmässigt 20 år yngre än sina konkurrenter.<br>Lärde sig förstå samhället<br>Carl Fredrik Sammeli har övergett den praktiska politiken, men är fortfarande intresserad. ?Liberal pragmatiker? kallar han sig själv.<br> ? Det jag lärde mig i politiken var att förstå samhället. Vi säljer ju till Coca-Cola, Shell och andra. De förstår inte samhället, hur politiker tänker och fattar beslut. En del av vad vi gör är att hjälpa företag att navigera i samhället.<br>Carl Fredrik Sammeli startade med tomma händer och utan externa finansiärer. Men med en kreativ drivkraft som han härleder från sin mor.<br> ? Hon har självförtroende. Allting är möjligt för henne. Hon var statstjänsteman och köpte butik när hon var 45 år, vilket man bara inte gör, funderar Carl Fredrik Sammelin som tror att hans förmåga att få saker ur händerna och den inre motorn kommer från mammans sida. <br> ? Min far är helt tvärtom. Mycket analytiskt lagd. <br>Vågar experimentera <br>Den genetiska kombinationen finns i botten på Carl Fredrik Sammeli.<br> ? Och den fullständiga icke-ödmjukheten, att våga experimentera. Ja, vi kan ju sitta här och spåna hur vi ska göra med länet (se vidstående artikel, Kurirens anm). Ju längre vi pratar med dig, desto roligare blir det, säger Carl Fredrik Sammeli och lägger av ett rejält skratt.<br>Han drar litet efter andan och kommer in på kreativitet. A och O för en PR-byrå.<br> ? Det är både en befintlig förmåga och något som du kan träna dig till. Hela företaget samlas varje onsdag till frukostmöte och bara spånar om ett antal ?case?. Man kan göra det här till en kultur. Själva sitter vi i en redaktionsmiljö för att få fram ett idéklimat. De flesta av sådan här företag sitter likt advokatfirmor i kontorsrum.<br>Uppdragslista åt Mörtberg<br>Carl Fredrik Sammeli har haft uppdrag i länet. <br>Via en kusin i Tornedalen kom han i kontakt med fack-företagar-upproret i Tornedalen och drog upp strategin för aktiviteterna. Ideellt.<br> ? De snackade om namninsamlingar. Men sådana hade man för 20 år sedan. I dag behövs helt andra saker.<br>Upprorschefen Hans Mörtberg delgavs råd och instruktioner per telefon.<br> ? Han fick tio saker av mig som han skulle göra. Mörtberg är en typisk hårt arbetande norrbottning och utförde precis allt vad jag sagt. Bland annat uppvaktades Schyman och de åkte till sossarnas kongress i Piteå med traktorer.<br> ? Bara tårtor, tårtor, tårtor! Men de hade ju poänger med sina grejor också, tillägger Carl Fredrik Sammelin eftersinnande innan vi åker ut för att ta bilden på ängen.<br>Nästan poängen med reportaget.<br> Namn: Carl Fredrik Sammeli<br> Ålder: 34<br> Aktuell: Grundare av Primegruppen och rankad som nummer 28 på tidningen Resumé lista över de 99 mäktigaste inom media i Sverige.<br> Bor: I Stockholm.<br> Familj: Fru och två barn.<br> Fritid: Begränsad på grund av allt jobb. Familjen. Ska köpa båt igen.<br> Bakgrund: Moderata ungdomsförbundet, Hermelinsskolan, torghandlare med frukt och hälsokost åt mamma på Loet, studier i statskunskap, sociologi och kommunikation i Umeå, Stockholm och Uppsala. Pressekreterare åt dåvarande riks-MUF:ordföranden.<br>Fakta/Markus Gustavsson<br> Namn: Markus Gustavsson.<br> Bor: Karlsvik, Luleå.<br> Ålder: 33<br> Aktuell: VD för Prime PR, ett av Sveriges mest framgångsrikaste PR-företag.<br> Familj: Fru Katarina och sonen Hugo.<br> Fritid: Korpfotboll. Svårt bitter efter förluster. Fiske.<br> Bakgrund: Hermelinsskolan, arbete på Korvgubben, examen i industriell organisation och marknadsföring vid Luleå tekniska universitet samt lärare där, jobb på Kompetenta och uppdrag åt Carl Fredrik Sammeli att strukturera verksamheten. Efter detta VD för Prime PR.<br>Fakta/ Prime<br> Prime är en koncern med tre helägda dotterbolag. Prime PR är en marknadsinriktad PR-byrå med 40 anställa. United Minds gör omvärldsanalyser, en slag trendspaning med sju medarbetare. Lika många jobbar på Prime M2 som har livstilsföretag som kunder typ Adidas och Nokia.<br> Prime vann 2004 två klasser i Spinn, branschens egen tävling i marknads-PR, det vill säga icke-köpt marknadskommunikation som seminarier, webb, publicitet.<br> Prime är den byrå inom pr-branschen där flest skulle vilja jobba enligt tidningen Resumés byråranking 2004.<br>Fakta/ Resumés lista<br> Här är ett utdrag ur tidningen Resumés lista över de 99 mäktigaste inom Sveriges mediavärld. Som ni ser är Carl Fredrik Sammeli i gott sällskap och ligger före en hel del moguler inom media.<br>1. Christina Stenbeck, vice styrelseordförande MTG och Metro<br>2. Bengt Braun, VD Bonnier AB.<br>12. Anders Gerdin, chefredaktör Aftonbladet.<br>27. Peter Örn, VD Sveriges Radio.<br>28. Carl Fredrik Sammeli, koncernchef Prime.<br>30. Lars Engqvist, ordförande Sveriges Television.<br>31. Otto Sjöberg, chefredaktör Expressen.<br>43. Sakari Pitkänen, chefredaktör Metro.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om