De flesta dagarna har jag ett av världens bästa jobb. Gårdagen var inte en av dem. Ett haveri i tryckeriet förstörde min och många av er läsares morgon. Natten mot fredagen hände det som inte får hända i Tryck i Norrbottens tryckeri. Ett tryckverk havererade, orsakade stora förseningar för alla tre norrbottenstidningar och tvingade oss att plocka bort sidor i tidningen. Tryckstarten och distributionsstarten försenades drygt fyra timmar, vilket av förklarliga skäl innebar att många av er fick tidningen i brevlådan mycket senare än vanligt. I det sammanhanget vill jag rikta ett stort tack till distributörer och tidningsutdelare, som gjorde allt de kunde för att se till att tidningen kunde levereras. Det finns många hjältar längs våra distributionslinjer en morgon som denna. Utan deras insatser hade många av er inte fått tidningen alls. När tryckeriet togs i drift för elva månaders sedan var vi förberedda på att det skulle bli driftsstörningar. Det blir det alltid när ett så stort och komplicerat tryckeri ska justeras in och optimeras för skarp drift. Jag ska inte hymla med att problemen blev mer långvariga än väntat och att jag är missnöjd med den kvalitet som pressen levererat. Efter en besvärlig vår och försommar har september, oktober och halva november förflutit, utan förseningar till kund, och med en fullt godkänd tryckkvalitet. Tyvärr har problemen återkommit under de senaste två veckorna. Förutom gårdagens haveri har Kurirens A- och B-del häftats ihop vid två tillfällen under den korta perioden. Det är inte godkänt, vilket jag också framfört till tryckeriets ledning. Med det sagt vill jag ändå försäkra er om att alla i tryckeriet gör sitt yttersta för att undvika att ni läsare drabbas av förseningar. Lyckligtvis händer det mycket sällan att tidningen kommer sent. Statistiken visar att tidningsdistributionen i Norrbotten är Sveriges mest pålitliga. Jag är medveten om att det är en klen tröst när tidningen inte kommer i tid, men det är ändå viktigt att komma ihåg. Tryck i Norrbotten är mitt uppe i de avslutande justeringarna av tryckpressen. Utan att gå in på detaljer kan jag konstatera att det finns synpunkter på kvalitén i leveransen från vår pressleverantör. De synpunkterna har leverantören nu tagit till sig, och de är på väg till Luleå för att säkerställa att pressen fungerar som den ska. Jag tror och hoppas att det ska innebära slutet på de problem som ni läsare drabbats av. Det allra tråkigaste med pressproblemen är att de överskuggar allting annat. En dag som i fredags spelade det ingen roll att vi hade gjort en innehållsrik och varierad tidning. Vår växel blev ändå nedringd av, med rätta, missnöjda läsare som saknade sin tidning i brevlådan. En bra tidning är bara bra om den når fram till kund i tid. Nu tar vi nya tag, bland annat med den tidning du läser just nu. Jag lovar inte en framtid helt befriad från problem. Tryckprocessen är lite för komplicerad och tidspressad för att jag ska våga det. Men jag vågar lova ett 2010 med avsevärt mindre trycktekniska problem än 2009.