Under tre dagar pågår en konferens på temat varmformning av höghållfast stål. Konferensen i Luleå har samlat cirka 250 delegater, både forskare från universiteten och folk från fordonsindustrin och dess underleverantörer.
– Utvecklingen inom området är enorm och potentialen är stor, säger Mats Oldenburg, professor vid LTU och värd för konferensen.
Lätta och starka
Presshärdningstekniken utvecklades i Luleå på 1970-talet. Tekniken kommer i dag till användning i komponenter i bilar, i delar som både måste vara starka och lätta. Teknikutvecklingen drivs av ökade krav på bättre miljö och säkerhet. Lättare bilar innebär mindre bränsleförbrukning och därmed lägre utsläpp av koldioxid.
– Den generation bilar vi har i dag använder cirka 15-20 procent presshärdade komponenter. Volvo projekterar nu nästa generations bilar med 45-50 procent presshärdade komponenter, säger Mats Oldenburg.
Skräddarsydda material
Forskarna arbetar nu med att ta fram komponenter som kan ha flera olika egenskaper beroende på vad som krävs, till exempel både en mjuk och en fast zon.
– Det här är enda metoden som man kan ta fram skräddarsydda materialegenskaper med, säger Mats Oldenburg.
Ett annat område som forskarna arbetar med handlar om att förbättra korrosionsegenskaper.
Nu börjar tillverkarna av tunga fordon intressera sig för presshärdningstekniken.
Konferensen är den fjärde i ordningen som arrangeras av LTU och universitetet i Kassel, Tyskland. 2015 kommer nästa konferens att arrangeras, men då sker det på andra sidan Atlanten, i Toronto i Kanada.