Prat om mat med konsumenter

Bondeorganisationen LRF håller på att pejla av vad folk tycker och tänker om maten.  Det gäller att tidigt känna av de snabba attitydförändringar som sker bland konsumenterna.

LULEÅ2008-11-26 06:00
Kampanjen som går under namnet dialogen, genomförs på fyra platser i Sverige däribland Luleå. 25 av LRF utvalda konsumenter fick träffa 25 företagare från LRF i Norrbotten under måndagskvällen för att diskutera mat, klimat, energi, närproducerat och andra frågor.På tisdagsmorgonen träffade LRF Norrbottens samordnare Maria Lindström, inhyrda varumärkeskonsulten Mats Dafnäs, moderatorn Stina Wollter och morotsodlaren Tanya Hultman pressen för att ge sin version av diskussionerna under måndagskvällen. Den enda representanten för konsumentsidan var Sara-Mari Jonsson.- Många frågor gällde oron för maten till barn och gamla, säger Stina Wollter.Stort genomslag
Oron för skolmaten baseras dels på människors egna erfarenheter, dels på TV-program som Matakuten. Många frågor handlade om tillsatser i maten, en avspegling av det genomslag som boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson fått. - Ungdomar kommer att börja leta E-nummer. Helt plötsligt bryr sig ungdomar om hälsa och utseende. Det kommer att få genomslag, tror varumärkesstrategen Mats Dafnäs. Offentlig upphandling
Han menar att livsmedelsindustrin blir tvungen att anpassa sig till detta, då unga konsumenter börjar välja bort mat med mycket tillsatser.Lagen om offentlig upphandling (LOU) togs också upp, den upplevs som ett hinder av många för att köpa in närproducerade livsmedel. Så behöver det inte bli, allt beror på hur man utformar upphandlingen, säger Sara-Mari Jonsson som har erfarenhet.- Som man frågar får man svar. Det handlar om vad jag ställer för krav som upphandlare, säger Sara-Mari Jonsson som tidigare arbetade som kostchef på landstinget.Svårt för små producenter
Av bekvämlighetsskäl är det vanligt att offentlig verksamhet väljer att göra stora upphandlingar som gynnar de tre stora grossisterna, i stället för att upphandla varje varugrupp livsmedel för sig. Då blir det svårt för små livsmedelsproducenter att göra sig gällande. - För mig är det viktigt att prata och diskutera med konsumenter, säger Tanya Hultman som driver Alterdalens Morötter i Holmträsk.En erfarenhet av kvällens diskussion är att bönderna i Norrbotten kan bli bättre på att lämna anbud vid offentliga upphandlingar.- LOU är något konkret som vi kan bygga vidare på. Där kan vi hjälpa företagarna att hitta marknader, säger samordnaren Maria Lindström på LRF Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!