Positiv bild av länet

Allt positivt och intressant som händer i Norrbotten ska samlas på ett och samma ställe. Från och med i dag är det www.norrbotten.se som är denna samlingsplats.
- Här ska vi marknadsföra det starka varumärket Norrbotten, säger landshövding P-O Eriksson.

LULEÅ2007-03-13 06:00
<P>Vid en presskonferens på måndagen presenterade representanter för landstinget, länsstyrelsen, kommunerna och universitetet en brett upplagd marknadsföringssatsning som ska öppna ögonen på både norrbottningar och människor i andra delar av landet.<BR>? Vi vill ge en positiv bild av det som händer i Norrbotten och vi vänder oss i första hand till opinionsbildare utanför länet och till ledare och ungdomar inom länet, menar landshövdingen.<BR>Satsningen centreras runt den nya hemsidan som ska bli ett förstklassigt skyltfönster för Norrbotten. Här kommer forskningsnyheter, näringslivssatsningar och idrottsliga framtången att samsas med andra glada och positiva bilder av länet.<BR><BR><STRONG>Långsiktigt</STRONG><BR>Projektet är en del av storsatsningen Attraktiv region som är tänkt att pågå i fem års tid, i förs­ta hand.<BR>? Fast det handlar om långsiktighet och visst är det så att det här är något som borde vara en normal och fast del av vår marknadsföring. Vi kommer att utvärdera det här projektet efter två år och sedan får vi se hur vi går vidare, säger P-O Eriksson.<BR>Länsstyrelsen satsar 1,6 miljoner kronor per år på projektet Attraktiv region, landstinget 1 miljon och Luleå tekniska universitet och de 14 kommunerna 100.000 kronor vardera varje år. Totalt pumpar finansiärerna in 4,1 miljoner kronor per år.<BR><BR><STRONG>Stärka bilden<BR></STRONG>Det handlar alltså om att utåt stärka bilden av Norrbotten som en framgångsrik region med starka och framgångsrika företag, organisationer och föreningar men också om att stärka norrbottningarnas självbild.<BR>? Vi är överens om den här strategin. Det är ett unikt tillfälle att få visa att Norrbotten som län är ett väldigt attraktivt område och vi hoppas att kommunerna tycker att det här är långsiktigt viktigt, säger Bo Johansson, ordförande för Kommunförbundet i Norrbotten.<BR>Landstingsrådet Kent Ögren menar att det går riktigt bra för länet just nu.<BR>? Det händer väldigt mycket just nu och det är därför läge att förmedla bilden av det positiva läget Norrbotten befinner sig i. Vi vill ju att Norrbotten ska ses som en dynamisk tillväxtregion i andra delar av landet, menar Ögren.<BR><BR><STRONG>Bra tidpunkt</STRONG><BR>Pia Sandvik Wiklund, rektor för Luleå tekniska universitet, har problem med sviktande antal sökande till utbildningarna.<BR>? Norrbotten är en region full av möjligheter och att den bilden går ut är väsentligt för vår rekrytering av studenter men också forskare och lärare, säger hon.<BR>Universitetsrektorn menar också att det just nu är en väl vald tidpunkt för en sådan här satsning.<BR>? Vi har framgång och dessutom har länet fått bra uppmärksamhet en tid. Nu gäller det bara att fortsätta satsningen. Dessutom är det bra att vi får en kompletterande bild till den av basnäringarna. Det pågår så mycket annat i länet också, säger hon.<BR><BR><STRONG>Nav för alla</STRONG><BR>Eivor Bryngelsson, tidigare informationschef vid Kalix kommun, har anställts för att marknadsföra länet.<BR>? Vi ska vara ett nav för alla aktörer i länet och förutom hemsidan blir det satsningar på PR, utbildning, seminarier och en hel del annat, säger hon.<BR>Bryngelsson berättar att man just nu genomför en stor varumärkesundersökning där 800 personer i hela Sverige får svara på frågor om Norrbotten. Dessutom görs en kompletterande djupintervju med 40 opinionsbildare.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om