Det är framförallt Luleå Energis behov av att bygga en ny och större fördelningsstation som gör att kommunen håller på att ändra detaljplanen för Trekantens parkering vid Strand galleria. Den nya fördelningsstationen ryms inte i Strand och förslaget är därför att placera den på parkeringen, i hörnet där Skeppsbrogatan möter Namnlösa gatan.
– Luleå Energi behöver bygga en ny fördelningsstation så fort det är möjligt. Den befintliga fördelningsstationen i Strand galleria har många år på nacken. En ny station är viktigt för hela centrala Luleås elförsörjning, säger planchefen Frida Lindberg.
Trekanten kommer att ändra karaktär, från parkeringsplats till mötesplats och torg. Utöver fördelningsstationen ges rätt att bygga en byggnad för centrumändamål, som är tänkt att innehålla café, restaurang, kiosk eller andra verksamheter som drar folk. Byggnaden får ha en högsta nockhöjd på nio meter. Därutöver ges byggrätt för en ny pumpstation, då den nuvarande pumpstationen som Lumire har måste ersättas med en ny.
Vid kajstråket ges byggrätt för en mindre byggnad, som får bli en våning hög mot Namnlösa gatan.
Fastighetsägaren Diös har haft kritiska synpunkter på både placeringen och storleken på fördelningsstationen då planförslaget ställdes ut för samråd i vintras.
Kritiken har lett till att takhöjden på fördelningsstationen har sänkts på delar av byggnaden, från nio till sex meter nockhöjd. Luleå Energi har anlitat en arkitekt som gjort ett gestaltningsförslag för fördelningsstationen. Ambitionen är att det ska bli en skulptural byggnad av hög arkitektonisk och konstnärlig kvalité.
Planförslaget innehåller också förändringar av gatorna för att minska barriäreffekten mot kajstråket i Norra hamn.
Namnlösa gatan kommer att minskas ned, från två till ett körfält i vardera riktningen. Bodenvägen kommer att ha kvar två körfält i södergående riktning. I norrgående riktning kommer Bodenvägen bara att ha ett körfält. Det underjordiska garaget som ska anläggas under Trekantens torg ska ha infartsramp via Bodenvägen.
Cirkulationsplatsen vid Kulturens hus måste behålla två körfält som idag, annars kommer det att bli stopp i trafiken tidvis. Däremot planerar man att minska ned på radien och att flytta den litet åt öster.
Trafikljusen vid övergångsstället vid Skeppsbrogatan-Nygatan kommer att tas bort och ersättas med väjningsplikt.
Länstrafikens bussar ska få hållplatser på Smedjegatan, mitt emot Kulturens hus. Smedjegatan kommer fortfarande att vara öppen för biltrafik och bussar.
Vad händer med parkeringen när fördelningsstationen ska byggas?
– Under byggtiden kan parkeringen delvis behöva stängas av, säger Frida Lindberg.
Omvandlingen av Trekanten planeras ske etappvis. På sikt kommer ett underjordiskt garage att byggas under Trekanten, med infartsramp från Bodenvägen.
– Detaljplanen möjliggör för ett undergrävt garage på allmän plats, vi kan idag inte säga när eller på vilket sätt det ska ske. Det pågår många olika utvecklingsprojekt i centrum under de kommande åren som kan komma att påverka varandra både vad gäller takt, ordningsföljd eller lösningar. Detaljplanen är en del i att fortsatt säkra hantering av allmän parkering i centrum, säger Frida Lindberg.
Beslut att anta detaljplanen fattas av kommunfullmäktige.
– Vi planerar lämna planen för antagande till årsskiftet, säger Frida Lindberg.