Polisen varnar för blufförsäljare

Polisen och Svensk handel varnar nu allmänheten för företag som skickar ut bluffakturor.
- Lägg på luren när de ringer, säger Lars-Ivar Johansson, chef på polisens brottssamordningsenhet.

SVÅRLÖST. Polisen kan vara överföra bedrägerierna-ärendena till polismyndigheter där bluffmakarna har sitt säte. Det förklarar Lars-Ivar Johansson, tillförordnad chef på brottssamordningsenheten hos polisen.

SVÅRLÖST. Polisen kan vara överföra bedrägerierna-ärendena till polismyndigheter där bluffmakarna har sitt säte. Det förklarar Lars-Ivar Johansson, tillförordnad chef på brottssamordningsenheten hos polisen.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2011-10-05 06:00

Det är framför allt personer med ett företag registrerat i sitt namn som kontaktas. Den som ringer upp förklarar myndigt att personen i fråga har accepterat en gratistjänst som sedan inte sagts upp.

Att skulden nu är uppe i belopp på tusentals kronor.

Många gånger läggs denna påhittade verklighet fram forcerat och med ett aggressivt tonläge.

- Det finns en hel uppsjö med företag som håller på med det här. Många håller till i de svenska storstäderna eller i baltländerna och huvudmännen finns där eller i Sverige, säger Lars-Ivar Johansson som menar att det inte finns mer att göra för polisen i Norrbotten än att skicka ner ärendet till berörd polismyndighet där bluffmakarna håller till.

Enkla råd
Om dessa finns i Baltikum finns inget att göra, förklarar han.

- Rekommendationerna från min sida är att lägga på luren när de ringer. Det finns en uppsjö med olika sätt att lura, säger Johansson.

Polisens råd är förutom att lägga på telefonluren enkla och konkreta:

nn Betala aldrig dessa fakturor.

nn Bestrid skriftligt till företaget.

nn Polisanmäl.

Luleå kommuns konsumentvägledare, Johan Sundberg, menar att blufföretagen är ett växande problem.

- Vi får in nästan en fråga om dagen när det gäller någon form av bedrägerier. De drabbade är ofta äldre och ofta kvinnor. Det är ett otroligt skamligt beteende, säger Johan Sundberg vars bästa råd går i linje med polisens.

- Man måste lära sig att lägga på telefonluren.

Snyltar på andra företag
Konsumentvägledaren konstaterar sedan att den utsatta aldrig ska gå med eller tro på något som telefonförsäljaren lägger fram.

- Många säger att det här är ett erbjudande som bara gäller i dag. Då ska man lägga på.

Namnen på blufföretagen klingar många gånger väldigt bekant. Ett av dessa företag som Svensk handel nu varnar för heter till exempel Elviro Sverige HB.

Samma klang i namnet som ett nummerupplysningsföretag på nätet.

- Hela tiden försöker de snylta på andra företag, säger Johan Sundberg.

Ett sätt att stoppa bedrägerierna är att göra systemet mer restriktivt, menar han.

- Så länge samhället inte kan stoppa det här, så måste vi vara mer restriktiva. Jag har velat att det ska vara skriftligt på sådana här affärer.

Svensk handel varnar för dessa företag:

Annonskonsulterna skandinavia AB, Nummerupplysningen Ou, Nordisk spärrtjänst, European Tenders AB, Nuovo din assistent, Länsdelen Norden AB, Företagslansering Sverige AB, Länsdelen Norden AB, Nordens företagslansering HB, Webbregistrering Sverige AB, Riksdelen JJ Solution AB, Skandinaviska webbkontoret, Elviro Sverige HB, Marknadskonsulterna Solna AB, Nordiska webb-byrån, JF Reklamtjänst, MS konsult, Skandinavisk webboptimering, Elect förlag AB, Trademark selection Gmbh, Svensk webboptimering, Office outlet Stockholm AB, Nordisk webbpositionering, Netgroup media AB, MB-marketing Borås, MNL Invest AB, EU business services Ltd, Expo guide, European city guide S.L.

Några kriterier som ligger till grund för att hamna på listan:

n Ett stort antal klagomål har inkommit.

n Fakturor har skickats utan att någon kontakt har förekommit.

n Vilseledande telefonförsäljning.

n Hänvisar till påhittade överenskommelser.

n Vilseledande erbjudanden.

n Namnet ger upphov till förväxlingar.

Med varningslistan har Svensk handel sammanställt de företag som ofta förekommer i klagomålssammanhang. Företagen är bedömda utifrån marknadsrättsliga grunder, om företagets marknadsföring och beteende på marknaden är seriöst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om