Polisen larmar: A-traktorerna ett allt större problem

De så kallade A-traktorerna blir allt fler. Nu larmar polisen om manipulerade fordon som med en knapptryckning blir en dödsfälla i trafiken. "Ingen bra utveckling", säger Daniel Pettersson vid polisen.

Så kallade A-traktorer har fått en mycket större plats i trafiken de senaste åren. Bilden är tagen i ett helt annat sammanhang.

Så kallade A-traktorer har fått en mycket större plats i trafiken de senaste åren. Bilden är tagen i ett helt annat sammanhang.

Foto: Gunnel Ekman

Luleå2021-08-25 20:00

Företeelsen har säkert ingen som är ute i trafiken missat: de så kallade A-traktorerna blir allt fler.

De senaste åren har också olyckorna ökat markant där dessa fordon är inblandade. Det uppger Daniel Pettersson, chef för trafiksektionen i polisens region nord.

En anledning är att det i dag är lättare att manipulera A-traktorerna, menar Pettersson. 

På ett ögonblick har de samma resurser som ett vanligt fordon.

I våras stoppades till exempel en A-traktor i Boden efter att den passerat polisens kontroll i 92 km/h. Högsta tillåtna hastighet är 30 km/h. Men det finns fler exempel.

– Uppfinningsrikedomen är hur stor som helst. Vår farhåga, och det ser vi, är att olyckorna ökar. Nej, det är ingen bra utveckling, säger Daniel Pettersson.

– Förut hade man dubbla växellådor och det var spärrar och alla möjliga grejer. Nu är det bara elektronik som begränsar vilket gör att det är lätt att manipulera dem. Med en knapptryckning eller att ta bort en säkring, så går de aktuella fordonet precis som ursprungsfordonet.

I dag är det inte heller ovanligt att stöta på A-traktorer byggda på lyxbilar som Porsche, BMW och Audi – med motormässiga resurser. Det innebär också att det är föräldrarna som går in och sponsrar sin barn, konstaterar Daniel Pettersson.

– Det som är lite oroväckande är att föräldrar, i någon mening, är så ointresserade att få bukt med det här. Att man inte är mer angelägen att se till att det är juste. Vi möter en och annan förälder som tycker vi borde göra något annat än att jaga de här pojkarna. Man har väldigt svårt att se riskerna. 

Ett annat problem är A-traktorernas framfart i trafiken, konstaterar Pettersson. Köer bildas, vilket leder till irritation och ett sämre klimat i trafiken.

– Det där var inget problem när det var färre av dem. Men när de blir fler, då uppstår de här hindren oftare och då upplever man det som ett större bekymmer.

Hur tror du man kan komma åt det här problemet?

– Egentligen tycker jag inte att det där fordonet behöver finnas. Det är lätt att det uppfattas som att vi inom polisen är emot allting. Vi är inte emot A-traktorer. Det vi är emot är att man missbrukar dem genom att de inte är i ordning, och det ökar riskerna. Jag hade gärna kört runt i en A-traktor när jag var 15 år. Men det behöver ske under former där riskerna är mindre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!