Polisen kräver lag om alkolås

De senaste åtta åren har 76 personer omkommit i Norrbotten och Västerbotten i rattfylleriolyckor. ? Polisen klarar inte att bevaka bort rattfylleri, säger Gunder Eriksson, chef vid trafikpolisen i Norrbotten.

LULEÅ2005-10-27 06:30
Han vill lagstifta om alkolås i alla fordon. <BR> ? Det är inte bara polisens uppfattning, utan en allmän sådan. Det finns inte så mycket annat att välja på än alkolås, säger han. Likväl går det inte att få ett fullständigt tätt system, resonerar han.<BR><BR><STRONG>Stort mörkertal</STRONG><BR>Huruvida det blir någon lagstiftning vågar inte Gunder Eriks-son uttala sig om. Här finns också integritetsfrågor och fackliga frågor för yrkestrafiken att hantera. Han tror att biltillverkarna skulle hänga med, om kravet ställs.<BR>Vid sidan av de rattfyllerier som polisen avslöjar finns ett stort mörkertal. Väg- och trafikforskningsinstitutet kommer fram till att motsvarande 16.000 av dem som sitter och kör bil i Sverige är berusade eller påverkade av droger.<BR>I Norrbotten, där det varje år avslöjas 500?600 rattfyllerister, är provtagningen mer omfattande än i Sverige i stort. Det sker på förekommen anledning eftersom det rent statistiskt fastnar fler norrbottningar i nätet, påvisar Gunder Eriksson.<BR>Program del i behandlingen<BR>Under 1997?2004 omkom det 331 personer i trafiken i Norrbotten och Västerbotten.<BR>Av dem dog 76 i olyckor där någon körde berusad eller drogad. Bland dödsfallen finns såväl andra än de påverkade som personer som var påverkade. <BR> ? Risken är att förekomsten av alkoholpåverkan i trafiken ökar, med tanke på stor tillgång på sprit, vilket vi fått via EU-medlemskapet. All forskning säger att om tillgången blir större så ökar problemen.<BR>Det program me d alkolås som länsstyrelsen ansvarar för riktar sig delvis till de som har alkoholproblem. Programmet blir på så vis en del i behandlingen.<BR><BR><STRONG>Efterfrågar hårdare straff</STRONG><BR>Gunder Eriksson anser att programmet har ett gott värde men undrar vad allmänheten tycker. Han konstaterar att allmänheten, visar undersökningar, vill se hårdare straff mot rattfyllerister. Här tillåts de köra vidare.<BR> ? Men jag tycker att programmet går i rätt riktning just för att förutsättningarna att få nyktra alkoholister i bil är större än om de inte är med i programmet.<BR>Många, ungefär 30 procent av antalet konstaterade rattfyllerister, är återfallsförbrytare.<BR> ? Det finns de som inte kör bil annat än när de är påverkade, säger Gunder Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om