Polisens agerande vid måndagskvällens vilda biljakt genom Luleå väcker kritik hos flera ur allmänheten som blev ögonvittnen till dramatiken.
Formellt beslutar regionala vakthavande befäl vid regionledningscentralen i Umeå om efterföljanden ska avbrytas eller fortsätta. Polispatrullernas ageranden är också reglerade i föreskrifter, som ger möjlighet att bryta mot trafikregler och även preja fordon när det finns skäl att stoppa de misstänkta.
Läs mer: Vild biljakt över Bergnäsbron
Läs mer: "Ville bara kontrollera den"
Och den misstänkta bilen i måndags kväll prejades längs Residensgatan, alldeles innan Varvleden.
– Vi ville få stopp på den vansinniga färden, därför skickade en patrull en ”tryckning” på bilen. Den bedömningen görs när vi har lägen med relativt låg fart, då ingen annan bilist eller fotgängare finns i närheten, säger Ulf Sköld, lokalpolisområdeschef i Luleå/Boden.
Trots en omfattande smäll som demolerade ett av bilens bakhjul, fortsatte färden vidare mot Bergnäsbron, där bilen till slut fick sladd och kraschade in i broräcket.
Ulf Sköld försvarar biljakten – av flera orsaker.
– Dels måste vi säkra vem som sitter bakom ratten. Ofta är det flera i fordonet och då blir det svårare att bevisa vem som körde, om vi släpper dem. Bättre då att försöka ”boxa” in dem, eller ibland preja.
– Det andra perspektivet är att saker kan lämna bilen, som knark eller stöldgods. Vi måste ta de misstänkta med "fingrarna i syltburken".
Individerna i fordonet var kända inbrottstjuvar och efter gripandet anträffades stöldgods i bilen.
– Vi har hittat stulna maskiner och verktyg i bilen, säger Ulf Sköld.
Samtidigt ska polisens efterföljanden alltid vägas mot trafiksäkerheten.
– Vi ska inte utsätta vare sig brottsmisstänka eller tredje part, allmänheten, för fara. Vi vill inte hetsa i trafiken, ofta backar vi hem. Ibland avgör patrullerna själva det också.
Tycker du att patrullerna tog hänsyn till trafiksäkerheten i måndags kväll?– Svårt för mig att säga. Beslut att avbryta efterföljanden tas utifrån olika bedömningar, massvis med parametrar. Men generellt har vi alltid sirener och blåljus påslagna, i varnande syfte, så att omgivningen förstår vad som händer, och för att påkalla fri väg.
Det är ytterst ovanligt att biljakter som i måndags leder till disciplinära påföljder internt.
– Vid dödsolyckor görs alltid interna utredningar, även vid andra svåra trafikolyckor. Men ärenden av den här typen utreds normalt sett inte, säger polischef Ulf Sköld.