Antalet A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. I dag finns över 50 000 registrerade fordon vilket är en fördubbling på två och ett halvt år. Samtidigt har olyckorna tredubblats, enligt Transportstyrelsen.
På måndagen lämnade Transportstyrelsen in sina förslag till regeringen, mottagare var infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD).
Luleåpolisen Daniel Pettersson, numera chef för trafiksektionen i polisdistrikt norr, har varit med och utformat förslagen. Han var också med när förslaget överlämnades till ministern.
I sin utredning har Transportstyrelsen och polisen sett över frågor som hastighet, utbildning, bältesanvändning och problematiken med att fordonen ofta trimmas.
Nu föreslår de flera regelskärpningar i hopp om att minska olyckorna (se faktaruta).
– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.
Luleåpolisen Daniel Pettersson fyller i:
– Det är ju barn som åker omkring i A-traktorerna, de ska inte behöva dö, säger han.
Transportstyrelsen har också tittat på en höjning av hastighetsbegränsningen från 30 till 40 km/h. En sådan höjning är inte aktuellt då det snarare skulle riskera att öka olyckorna, enligt utredningen.
Om förslaget som lagts fram vinner gehör blir det krav på utökat körkort och säkerhetsbälte, samt hårdare regler för vanliga bilar som byggs om till A-traktorer. Nu anses det rent allmänt att det är för lätt att trimma A-traktorerna.
Förslagen bedöms sammantaget leda till förbättrad trafiksäkerhet.
– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska, säger utredaren Josefin Hallenberg.
Vad är det viktigaste i det förslag ni lagt fram?
– Alla förslag sammantaget har med säkerheten att göra, förutom kraven på utrustning för avgasrening. Hastigheten har en stor betydelse, säger Daniel Pettersson.