Skolchefen Maarit Enbuske har presenterat preliminära resultat från grundskolan som visar att elevernas meritvärde har sjunkit jämfört med 2020.
Dessutom finns en tydlig skillnad mellan könen, pojkars meritvärde har förbättrats medan flickornas meritvärde har försämrats.
– En första gissning kan vara att coronapandemin har påverkat. Vi har haft mycket frånvaro bland eleverna och personalen, säger Maarit Enbuske.
Meritvärdet för samtliga elever i grundskolan var 227,6 i år medan det låg på 229,2 poäng 2020. Flickornas meritvärde har sjunkit, från 246 poäng förra året till 238,1 poäng i år. Pojkarnas meritvärde har stigit, från 212,1 poäng i fjol till 217,3 poäng i år.
– Vi vill gärna ha en analys varför det ser ut så här. Det är bekymmersamt att flickors resultat sjunker, säger Emma Engelmark (S) som är ordförande för barn- och utbildningsnämnden.
Barn- och utbildningsnämnden har gett Resurscentrum i uppdrag att analysera hur stödinsatserna fördelas mellan pojkar och flickor.
– Vi har gett ett särskilt uppdrag att se över hur resursfördelningen ser ut mellan flickor och pojkar, säger Engelmark.
Kartläggningen ska göras i höst. Mätningar visar att flickor generellt har högre betyg än pojkar i skolan men sämre psykisk hälsa än pojkar.
– Hur ser vi till att pojkar och flickor får den bästa utbildning som de har rätt till? Gör vi rätt saker, behöver vi sätta nya mål och fördela resurser på annat sätt, säger Emma Engelmark.