Planerar sju underverk i länet

Carl Fredrik Sammeli och Markus Gustavsson, Prime PR, vill göra underverk i länet.
Sju stycken, för att vara exakt.
? Ge Hilding Holmqvist en drös pengar så tar han hand om ett underverk. Yngve Bergqvist likaså, säger Primes VD Markus Gustavsson.
Eller varför inte adoptera en äng?

LULEÅ2005-07-05 06:30
Carl Fredrik Sammeli och Markus Gustavsson medverkade för en tid sedan på en personal- och inspirationsdag på länsstyrelsen.<br>Någon där hade tidigare hört en föreläsning med de två som handlade om hur man ska tänka när man marknadsför sig.<br>Marknadsföring, ja ... När Kuriren träffar duon timmarna innan föreläsningen och frågar om värdet av den tidigare hett omdiskuterade sloganen ?Norrbotten är som eljest? småler herrar Sammeli och Gustavsson en smula.<br>&nbsp;? Ja ... den är helt neutral, säger Markus Gustavsson. Kommunikation handlar i dag mindre om att hitta en klatschig slogan. Det gäller mer att hitta ett innehåll som är väldigt bra. Och som sedan dramatiseras.<br>Små justeringar ger stora lyft<br>Markus Gustavsson tycker att hela Luleåbygden lyft sig. Han var borta ett par år från Luleå, men är nu tillbaka tillsammans med sin familj.<br>&nbsp;? Det första folk sade var: Vi har skottat upp den där isbanan runt Luleå. Nästa alla berättade detta för mig. Det visar på att en sådan liten sak ? och när man dramatiserar den ? har stor betydelse.<br>Små justeringar kan ge stora lyft, understryker Carl Fredrik Sammeli.<br>&nbsp;? Isbanan. Att ljussätta Berg-näsbron. Många gånger säger man: Tänk om vi hade ett Skara sommarland! Ett kasino. Ett tomteland. Och då tänker man så i 20 år. Kanske ramlar något ner av detta, men alltför sällan för att man ska hänga upp allt på det.<br>&nbsp;? Norrbotten har massor, massor av fördelar! Förmodligen ska ni i Norrbotten söka mer efter de små guldkornen som kan säga något om länet. Dessa finns troligen närmare än vad alla tror. Men det handlar alltså inte om att etablera ett nytt Skara sommarland.<br>&nbsp;? Om man gräver där man står är det billigare och effektivare än att leta något som är långt bort. Inom marknadsföring går vi från slogantänkande, alltså kosmetisk marknadsföring, till innehållsmarknadsföring.<br>Norrbottens sju underverk <br>Vad som behövs är alltså ett ishotell eller en Max Lighthamburgare i botten, så att säga.<br>&nbsp;? Sedan bygger du marknadsföringen på toppen av detta.<br>Duon har en originell tanke för länets del när det gäller att nyttja vad som finns.<br>Norrbottens sju underverk.<br>&nbsp;? Kulturhuset skulle kunna vara det andra underverket i Norrbotten, säger Markus Gustavsson. Ishotellet det första. Vi skulle lätt kunna hitta sju stycken underverk.<br>Han sneglar mot Tornedalen.<br>&nbsp;? Säkert är det platser efter Torneälven där vi troligen kan hitta bland de renaste vattenkvalitéerna som kan uppbringas i världen. Ytterligare ett underverk. <br>&nbsp;? I Norrbotten finns dessutom ställen där sannolikheten att se norrsken är bland de bästa i världen.<br>Markus Gustavsson grunnar också på en annan idé:<br>&nbsp;? En plats där man skulle kunna säga: I denna zon, stad eller område, står tiden still. Du får lämna din klocka när du går in här.<br>Rent praktiskt skulle de sju underverken knytas till personer. Vi skulle inte tänka i termerna Stora Lösningar och generell marknadsföring av länet av kosmetisk karaktär utan innehåll.<br>&nbsp;? Vi vet vilka som har lyckats. Ge Hilding Holmqvist en drös pengar så tar han hand om ett underverk. Yngve Bergqvist likaså.<br>Låt folk adoptera en äng<br>Ett och annat praktiskt problem finns nog, medger Markus Gustavsson.<br>&nbsp;? Det blir ju att gå rakt emot budgetar och allt. Hur klara den konservatism som finns? Vi kanske tvingas till sådana grepp eftersom vi inte har råd att ha ortodoxa lösningar här uppe, utan måste vara helt resultat- och praktiskt inriktade. Och kostar det mindre och ger större effekt vore det väl skam om det här inte skulle kunna fungera.<br>Nu börjar Carl Fredrik Sammelin varva upp rejält.<br>&nbsp;? Vad ska man göra i Norrbotten. Gå på Skara sommarland? Nej, utan ha 15 bastuflottar på Torneälven. Tänk att vara på en bastuflotte på en älv i ett gränsland. I en bifurkation. Med renaste vattnet.<br>&nbsp;? Eller låt dem som flyttat härifrån adoptera en äng. Med hjälp av bonden kan ängen hållas öppen. Om någon frågade mig om jag ville betala 100 kronor i månaden för att hålla en äng öppen där mina föräldrar är uppvuxna i Risudden och Kukkola skulle jag tycka det vara rätt schysst.<br>Markus Gustavsson växlar in på annat spår:<br>&nbsp;? Ja, att tänka mörkerterapi snarare än ljusterapi. De som vill komma till lugnet, vara ute i mörkret. Inför starten av fotbollssäsongen.<br>Så där har ni ett par okonventionella idéer att grunna på, ni beslutsfattare i länet.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om