Planer på mitträcke ställer till problem

Vägverket tänker bygga mitträcke på E4 genom Börjelslandet.
Det ställer till problem i byn, eftersom bebyggelsen ligger på ömse sidor vägen. Nu finns det två konkurrerande förslag på hur kringvägarna och passagerna under E 4 ska lösas.

LULEÅ2004-12-17 06:30
I går kväll hade Vägverket bjudit in till ett utökat samrådsmöte för att informera om det kommande vägprojektet. Förutsatt att Vägverket region norr får beviljat de nio miljoner kronor man äskat för projektet kan ombyggnaden av E4 starta redan hösten 2005. Än finns dock inget beslut om pengar.<br> ? Vi väntar ett besked vid årsskiftet, sade vägverkets projektledare Jesper Klefsjö.<br>Vid mötet i går kväll redogjorde han och konsulterna Lars Korpi och Thomas Lindbäck från WSP Samhällsbyggnad för det vägprojekt som vägverket vill genomföra. Det skiljer sig från det alternativa förslag som byautvecklingsgruppen i Börjelslandet har tagit fram.<br>Oförändrad hastighet<br>Vägverket tänker sig att bygga mitträcke på sträckan mellan Sundomskorsningen och korsningen mot Smedsbyn. Den delen av E 4 saknar i dag mitträcke. Avfarten mot Sundom ska förbättras. Hastigheten på E 4 genom Börjelslandet kommer att vara oförändrad, 90 kilometer i timmen.<br>Vägverket tänker också bygga en gång- och cykelport under E 4 i Börjelslandet. Dessutom kommer en del fastighetsägare att få sina utfarter mot E 4 stängda.<br>För att göra det möjligt för byborna i Börjelslandet att köra upp och av från E 4 föreslår vägverket att en ny väg ska byggas mellan Holmarvägen och Tomtebovägen. Förslaget väckte starka protester från en del av åhörarna på mötet.<br> ? Ni förstör bara byn med den här vägen, sade en ilsken man som jämförde vägverkets agerande med hur det var i Sovjetunionen.<br>Byautvecklingsgruppen vill hellre se att gång- och cykelporten anläggs på ett annat ställe än vad vägverket har föreslagit. Gruppen föreslår att man rustar upp den gamla och smala Rishägnsvägen från 1900-talets början så att det blir möjligt att ta sig ut på Smedsbyvägen den vägen.<br>Dessutom vill byautvecklingsgruppen att av- och påfarter på E4 ska vara möjlig i Sundomskorsningen genom att en ny väg anläggs mittemot Sundomsvägen. <br>Om trafiken i korsningen kan svänga åt fyra håll måste hastigheten längs E4 också sänkas, vilket byborna tycker vore positivt eftersom bullret från trafiken då också skulle minska.<br>Vänstersvängar ut på E 4<br>Men att bygga trafiklösningar som innebär vänstersvängar ut på E 4 var inget som tilltalade vägverkets projektledare.<br> ? Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det en negativ lösning, tyckte Jesper Klefsjö.<br>Länsstyrelsen kan också tänkas ha synpunkter på hur vägprojektet utformas eftersom Börjelslandet har en speciellt värdefull kulturmiljö med sitt öppna odlingslandskap.<br>Nästa möte i den omdiskuterade vägfrågan blir ett sakägarsammanträde i februari/mars 2005. Till detta möte kommer alla sakägare att kallas med brev. Då kommer vägverket att presentera ett mer definitivt förslag, som sedan ska fastställas i en arbetsplan. Enligt vägverkets tidsplan ska fastställandet av arbetsplanen ske i juni/juli 2005.<br>Förutsatt att inte processen sinkas av överklaganden kan ombyggnaden i så fall starta under hösten 2005.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om