Plan B för väg 97

Perssonpengarna till väg 97 uteblev.
Nu gäller plan B i stället.
Kommunal insats, kanske i form av lån för att snabba på vägbygget.
? Jag skulle vilja ha klart 2007 i stället för 2013, säger kommunalrådet Karl Petersen.

LULEÅ2004-03-31 06:30
Det var en del snack om extra pengar till ombyggnad av väg 97 innan Göran Perssons ankomst till Norrbotten<br>Till och med motorväg nämndes i sammanhanget.<br>Nu frös vägpengarna inne för den hårt trafikerade leden Boden?Sävast?Sunderbyn?Luleå. Till mångas besvikelse.<br>Vägverkets preliminära tidsplan är annars så här:<br>nn Gammelstad?Sunderbyn. Byggstart i sommar/höst. Klar 2005. Mötesfri 2+1 väg för 31 miljoner kronor.<br>nn Sävast?Boden. Finns i regionala vägplanen med byggstart 2007. Mötesfri 2+1 väg för 40 miljoner kronor.<br>nn Sunderbyn?Sävast. Byggstart 2010. Mötesfri 2+1 väg för 70 miljoner kronor.<br>Vill snabba på bygget<br>Luleås kommunalråd Karl Petersen tycker takten är för långsam. Det har förts diskussioner med kommunfolk i Boden och med Vägverket om att snabba på tempot.<br> ? Ja, jag tror att vi får ta till plan B, säger han och småskrattar. Men det måste vi göra i samarbete mellan politiken i Boden och Luleå. Samt Vägverket.<br>Plan B innebär att kommunerna i Boden och Luleå på något sätt hjälper Vägverket på traven med pengar för att tidigarelägga investeringen.<br>Liknande modell har prövats i bland annat Skellefteå, där kommunen förskotterade så att E 4-ombyggnaden kunde starta i förtid.<br>Karl Petersen siktar på att hela sträckan Gammelstad?Boden ska stå klar 2007 i stället för någonstans kring 2013.<br> ? Jag och många med mig tycker att det är alldeles för lång tid att vänta när det gäller en väg som har så oerhört mycket trafik. Ur säkerhetssynpunkt är läget inte tillfredsställande. Vägen är för farlig med den pendlingsintensitet som nu är.<br> ? Och naturligtvis finns regionala perspektivet. Vi måste få ännu mer fart på den här delen av Norrbotten. En bättre väg skulle närma städerna mot varandra, vilket är väldigt viktigt för framtiden och för att fler ska bestämma sig för att bo här. Man kan välja att bo i Boden eller Luleå, det spelar ingen roll. Vi är tillsammans 100.000 människor som bor här.<br>Beredd förskottera<br>Ambitionen gällande vägstandarden är fyrfilig.<br> ? Motorväg har nämnts, men vi pratar om en väg med mitträcken. Fyrfiligt kan vara målet, men vi får se om vi lyckas genomföra det. Andra möjligheter finns ju.<br>Efter de uteblivna vägpengarna från Persson har inte Karl Petersen hunnit ta upp tråden med Vägverket.<br> ? Vi fortsätter diskussionerna och jobbar med det. Låna ut kan vara en teoretisk lösning.<br> Olle Lindström, kommunalrådskollega i Boden, är positiv. Han tycker att pengar finns i rimligt tid till etapperna Gammelstad?Sunderbyn och Sävast?Boden.<br> ? Men att vänta på pengar enligt vägplanen för Sunderbyn?Sävast innebär 2010?2011. Kan man få den byggd till 2007?2008 är det en tänkbar lösning.<br>I första hand hoppas Olle Lindström att Vägverket på något sätt tidigarelägger den etappen. Men med dagens räntor ser han inga större problem med att förskottera Vägverket.<br> ? Men Vägverket måste ju lämna garantier att vi får tillbaka pengarna.<br>Han ser vägen som mycket viktig. Pendlingen ökar varje år.<br> ? Väg 97 berör inte bara de som pendlar i dag, utan även kommunernas utveckling och möjligheter i framtiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!