Pilotskola hotar F 21

En militär pilotskola kanske placeras i Sverige. Luleå, Östersund och Söderhamn pekas ut som lämpliga orter.
? Om pilotskolan hamnar i Luleå måste F 21 läggas ned eftersom båda verksamheterna inte ryms på Kallax.
Det säger Jan Otterström som är flottiljchef.

LULEÅ2003-12-09 06:30
<br>Tolv länder i Europa står bakom projektet med att bygga upp två eller tre militära pilotskolor. I diskussionen ingår att bygga en eller två skolor i södra Europa och eventuellt en i norra. <br>Både Finland och Sverige har anmält sitt intresse för att delta i projektet. I Finland är det en ort som är aktuell medan tre är aktuella i Sverige: Luleå, Östersund och Söderhamn.<br>Hur ser då F 21:s chef Jan Otterström på de här planerna?<br> ? Det pågår diskussioner och än så länge är inga beslut fattade. Men om man bestämmer sig för Luleå så kan inte F 21 bli kvar. Anledningen är att pilotskolan har en så omfattande verksamhet att det inte finns plats för F 21. <br>Aktuella orter<br>Otterström säger att de orter som är aktuella uppfyller de krav som finns uppsatta: stora övningsområden som är glest befolkade och tillgång till hav. <br> ? Jag har svårt att se att Sverige kan ta ställning till den här frågan innan ett försvarsbeslutet är fattat.<br>Jan Otterström syftar på det beslut som regering och riksdag ska ta nästa höst. Då ska man bland annat ta ställning till hur många flottiljer och flygdivisioner som Sverige ska ha. <br> ? Det handlar inte bara om de behov som försvaret har, regionalpolitiska skäl kommer också att påverka beslutet.<br>Inga beslut fattade<br>F 21:s chef är försiktig i sina kommentarer men talar ändå om en tänkbar utveckling:<br> ? Det kan bli så att F 21 får tillbaka den tredje divisionen samtidigt som vi får färre flottiljer. <br>Det är överste Thomas Karlsson på Försvarsmaktens högkvarter som har hand om den här frågan. <br>Han poängterar att inga beslut är fattade om det ska bli en militär flygskola i norra Europa. Karlsson säger att Sverige är med i projektet för att se vad det leder till. <br> ? De tolv länder som ingår i projektet är angelägna att så många som möjligt är med för att på så sätt få ned kostnaderna. Bland annat diskuteras att ta fram ett nytt avancerat skolplan. Men från svensk sida är vi inte övertygade om vi ska vara med i projektet om det blir verklighet. Kostnaderna blir nämligen mycket höga. Därför kan det vara bättre för oss att sköta utbildningen av piloter själva. Men det får vi ta ställning till när utredningen kommer med ett konkret förslag.<br>Thomas Karlsson säger att de tolv länderna kommer att fatta beslut om pilotskola någon gång under 2005 ? efter det svenska försvarsbeslutet är taget.<br>Landshövding P-O Eriksson har tidigare krävt att pilotskolan ska placeras i Luleå. Nu är han mer avvaktande.<br> ? Jag har inte känt till att F 21 hotas om pilotskolan placeras här. Därför vill jag avvakta försvarsbeslutet. För det får inte bli så att F 21 läggs ned för att vi ska få pilotskolan och så får vi inte den. Dessutom måste vi värna om de verksamheter som vi har inom försvaret, inte bara i Luleå, utan också i Boden, Älvsbyn och Arvidsjaur. Jag ser de fyra delarna som en helhet.<br>De tolv länder som ingår i projektet med pilotskolor är Sverige, Belgien Finland, Frankrike, Grekland, Holland, Italien, Portugal, Schweiz, Spanien, Tyskland och Österrike.<br><br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om