Piloter tackar nej till uppdrag i Afghanistan

Tre besättningar från Luleå tänker inte följa med till Afghanistan.  Någonting som kan få stora konsekvenser för försvarets planering.

Foto:

Luleå2010-03-02 06:00
I april 2011 är tanken att Sverige ska skicka två räddningshelikoptrar till Afghanistan. Med start den 1 april i år är tanken att personalen på helikopterskvadronen baserad på F 21, helt ska inrikta sig mot insatser utomlands. Men på skvadronen är intresset svalt och tre besättningar har valt att inte tacka ja till uppdraget. En av dem är piloten Lars Grönlund som gör det av flera skäl. Dels eftersom han bara har tre år kvar till pensionen men också på grund av upplägget. - Allting känns så stressigt och det viktiga för politikerna verkar vara att vi kommer iväg inte att vi har tillräcklig utbildning för att flyga där, säger han. Stor omställning
Lars Grönlund tänker inte bara på hotbilden. Klimatet innebär en stor omställning. - Där nere är det varmt, hög terräng och väldigt dammigt. Det kan vi inte öva i Sverige utan måste åka till Spanien. Om vi inte får tillräckligt med tid för utbildning kommer vi inte att vara tillräckligt förberedda för uppgiften. Trots att förändringen träder i kraft redan den 1 april har inte besättningsmännen som inte har tackat ja fått något besked om vad deras arbetsuppgifter blir efter den 31 mars. - Det har tidigare pratas om att vi piloter med lite mer erfarenhet ska bli mer involverade i utbildningen av nya piloter men just nu vet vi ingenting, säger han. Lars Grönlund tycker att det är synd att flygräddningsberedskapen försvinner från F 21 och anser att det visst hade gått att ha kvar den i förminskad form om försvaret hade velat. Kompetensen finns
- Vi har lagt ett förslag att personalen som inte vill åka till Afghanistan kan kombinera utbildning och flygräddning. Kompetensen och möjligheten finns ju då de gamla maskinerna ska vara kvar i Sverige. Men det känns som att allting inriktas mot utlandstjänst. Det inhemska kommer i efterhand. Tyvärr blir det ju mindre resurser till det civila samhället. Försvarsmakten är i behov av att så många som möjligt deltar i utlandstjänsten för att kunna genomföra sin planering med ett rotationssytem av besättningarna. Någonting som hade inneburit att de fått vistas en kortare tid i Afghanistan och en längre tid i Sverige. Att sex piloter från F 21 inte tackat ja innebär att personalen som åker blir färre och får tillbringa längre tid i Afghanistan. - Märkligt att de inte tar reda på om det finns tillräckligt med intresserad personal för att genomföra uppdraget innan de beslutar allting, säger Lars Grönlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om