Piloten erkänner misstag vid landning av Cessna

Planet var på väg in för landning vid hamnen i Mörön när flottören under flygplanet tog i en el-ledning. Men enligt piloten, Alf Nordbrandt, var det inte farligt.  - Otroligt klantigt, men det var aldrig nära att planet skulle ta skada, säger han.

Foto:

LULEÅ2008-07-28 06:00
Alf Nordbrandt var på ett kalas i Mörön och beslöt sig för att ta med sonens svärfar på en flygtur med sitt sjöflygplan, en Cessna F150J. Det var perfekt flygväder och hela turen över skärgården gick problemfritt fram tills det var dags att landa. Varierande vindar
- Jag uppfattade på radiotrafiken att det blåste lite varierande vindar och beslöt mig för att göra inflygningen över land för att landa mot vinden. Det var ett misstag, säger Nordbrandt. Det var starkt solljus och piloten som vad helt fokuserad på landningen såg inte den silverfärgade el-ledningen som stod på kajen. Underkanten på flottören hakade i ledningen som gick av och sakta föll till marken. Planet klarade sig till synes helt oskadat. - Jag märkte först inte att den tog i utan landade och taxade in till stugan helt utan problem. Det var först när de började vinka på stranden som jag insåg vad som hänt. Skriver händelserapport
När Kuriren når honom sitter han och fyller i en händelserapport om störning i samband med flygning. Enligt honom var det aldrig någon fara - varken för honom eller planet och därför räknas det inte som ett haveritillbud. Dels fanns det ingen ström i den aktuella elkabeln och sedan var den så pass klen att vart den än hade tagit på planet så hade resultatet blivit det samma. Han är mer upprörd för att det överhuvudtaget inträffade. - Det är så klantigt att jag inte finner ord. Hade jag flugit någon meter högre eller valt att flyga in över vattnet hade det aldrig hänt. Ingen polisanmälan
I nuläget är han inte misstänkt för att ha brutit mot någon av flyglagarna. Det har heller inte kommit in någon anmälan hos polisen om skadegörelse. Det är ingen oerfaren pilot som det handlar om. Alf Nordbrandt har flugit sjöflygplan i snart 30 år. Cessnan har han ägt sedan 1983 och har aldrig varit med om någon liknande incident. Han har faktiskt aldrig varit med om en olycka tidigare i hela sitt liv - varken i luften eller på marken. Händelsen här har heller inte avskräckt honom från att fortsätta flyga. Redan i veckan bär det av västerut med familjen. - Flyga sjöflygplan är ju det roligaste som finns och det är en fantastiskt frihet. När du passerat Vidsel har du i princip hela länet tillgängligt.
Alla piloter lyder under BCL, bestämmelser för civila luft-
fartyg. Minimumhöjden för plan som följer visuella flygregler är över tätbebyggt område 1.000 fot, cirka 300 meter. Över annat landskap 500 fot, cirka 150 meter. Det står också att man inte får framföra ett luftfartyg på ett vårdslöst sätt. Brott mot regler i BCL kan leda till indraget flygcertifikat men också civilt åtal.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om