<P>Haparandabanan väntar på klartecken från staten</P>

Haparandabanan kan börja byggas om redan i år. Fast det står en Saab i vägen.
? Ett orosmoln är att regeringen koncentrerar sig kring Trollhättan, och bilindustrin där, säger Banverkets regionchef Jan Hertting.

LULEÅ2005-03-04 06:30
Regeringen måste välsigna bygget av Haparandabanan innan spaden får sättas i jorden och Jan Hertting ser inte bara ett moln, utan två.<br> ? Det andra är orkanen Gudrun, som åstadkom skador på järnvägsnätet.<br>Hela Haparandabanan, elektrifiering, bärighet på 25 ton samt ombyggnad av gammal del och dragning av ny, kostar 2,7 miljarder kronor och ska byggas 2005?2011.<br>De två hastigt påskyndade arbetena i Sydsverige kan komma att sluka statliga pengar med följd att andra projekt får bida sin tid. Det är inte omöjligt att få EU-pengar till Haparandabanan. <br>Projektet nämns i EU:s gränskorsande TEN-projekt, men är inte prioriterat och när det stod klart följde en debatt i Norrbotten om att regeringen sovit bort EU-pengarna.<br>De företrädare för Banverkets norra region som i går redovisade att verket bestämt sig vad gäller Haparandabanans sträckning var inte särskilt deppade, utan snarare tvärtom. Och behovet av en satsning bedöms finnas.<br> ? Godstransporterna inom EU växer. Det leder till utökade godsflöden över gränserna. Mycket kommer på landsväg men det börjar vara trångt på vägen och det sker satsningar på järnvägstransporter, summerade Jan Hertting omvärlden.<br>Av alternativen för Haparandabanans nya del väljer Banverket att dra spåret norr om Sangis.<br> ? Det påverkar boendemiljön mindre, det ger mindre buller och är billigare, motiverade utredningsledare Annica Lindström valet.<br>Banverket väljer också att hålla sig nära Karlsborg. Det blir ingen järnväg kring Lantjärv. Karlsborgsvalet ger mindre markintrång, ger mindre störningar på rennäringen och kostar mindre.<br>Sammantaget är det alternativet Nord-Nord Banverket valt. Dess nackdelar är att våtmarker påverkas. Att verket skulle förorda ny sträckning framför att rusta hela gamla delen har framstått som klart länge, och befästs nu. Gamla delen närmare Haparanda skulle ge en längre sträcka att underhålla och krånglar till det för godset och resande på Kalix. Haparandabanan behövs för godset men blir det en satsning på persontrafik i och med Norrbotniabanan är nya delen till fördel.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om