Petersen, Zlatan och ett bilmärke

Först Zlatan, sedan Tree hotel och nu Karl Petersen – alla gör de PR för ett kinesiskt bilmärke.
– Ett tillfälle jag inte kunde missa, säger Petersen.

Karl Petersen.

Karl Petersen.

Foto:

LULEÅ2014-04-07 17:10

Volvo må ha fått ny ägare men har en stark svensk anknytning. Och i sin marknadsföring förefaller man ha fastnat för Norrbotten. I samtliga tre reklamfilmer förekommer länet i riklig mängd.

Karl Petersen berättar att han inte tvekade när han fick frågan.

– Nej, inte när jag fick höra vad det var frågan om, att det handlade om att föra fram innovationsklimatet i Norrbotten och Luleå. Vår förmåga att använda det kalla klimatet till vår fördel, som i biltest och datahallar, säger han.

Filmen kallas "episode 3" i Volvos presentation av svenskt tänkande. Petersen säger att man valde honom för att han varit med och arbetat med Facebooks etablering i Luleå och the Node pole.

– Jag gör ingen reklam för en vanlig produkt som Marabou, det hade jag inte varit intresserad av. Men detta är en utmärkt spegling av styrkorna med Norrbotten. Det var ett gyllene tillfälle att förknippa ett internationellt känt varumärke med Norrbotten och Luleå, säger han.

Filmen spelade in i mitten av februari och har efter några dagar redan drygt 82.000 visningar på Youtube. Karl Petersen tackade nej till ett "honorar" på 500 pund och har givit Volvo rätt att fritt att nyttja filmen.

– Ja, ju mer desto bättre. Jag gjorde det för själva budskapet, säger han.

Petersen har själv en Volvo.

– Men jag hade en Saab när filmen spelades in. Men av en ren tillfällighet bytte jag till en begagnad Volvo för ett par veckor sedan. Men det har inget samband med detta, säger han.

Kommunalrådet Niklas Nordström har en bakgrund inom PR som före detta delägare av byrån Prime i Stockholm. Han säger att Volvo vill tala tyst om det faktum att man ägs av kineser.

– Då är man övertydlig med de svenska rötterna, säger han men menar att Petersen gjorde rätt som deltog.

– Absolut, det gynnar Luleå och länet. Volvo vill vara en del av berättelsen om the Node pole.

Filmerna speglar den snabba förändring som sker inom reklambranschen menar Nordström.

– För fem år sedan hade du inte ringt ett kommunalråd för att diskutera en reklamfilm, säger han.

Anna Hansson, mediespecialist på PR-byrån Golin Harris, ser Zlatanfilmen som "ett skolexempel" på reklam som även lyckats ta sig in på nyhetsplats. För övrigt delar hon Niklas Nordström syn på Volvos syfte med de två andra filmerna.

– De vill stärka den svenska kopplingen och använder sig av två exempel som är omöjliga att inte gilla. Det är möjligt att det funkar men går inte att jämföra med Zlatanfilmen, säger hon.

Det funkade i alla fall för att ta sig in på nyhetsplats här.

Se filmen HÄR.

The Node pole

Ett bolag bildat av kommunerna Luleå, Piteå och Boden som tillsammans med landstinget och länsstyrelsen arbetar för etableringar av datahallar i länet.

Tanken är att grön el och ett kallt klimat ska ge länet konkurrensfördelar tillsammans med goda datakommunikationer och Luleå universitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!