Personligt samtal ska ge fler studenter
Antalet sökande till universitet och högskolor sjunker. På Luleå tekniska universitet satsar man på att de studenter som kommit in på en utbildning verkligen ska dyka upp vid terminsstarten. - Vi ringer upp alla 2.500 och hälsar dem välkomna, berättar Meit Levin som är ansvarig för studiestarten.
I år var det drygt 95.000 personer som sökte till en universitets- eller högskoleutbildning i Sverige. Av dessa är 72 procent antagna.
Enligt Inger Bergström på Luleå tekniska universitet gjordes en första grov kontroll av antalet sökande innan sommaren. Den kontrollen pekade på en nedgång av det totala antalet sökande både på riksnivå och på universitetet i Luleå. Minskningen var dock inte lika stor här som i landet i övrigt.
- Vi låg också bra till jämfört med KTH, Chalmers och Linköp-ing, som vi brukar jämföra oss med, säger hon.
Arkitektur populärast
Enligt den senaste statistiken från Verket för högskolestudier har civilingenjörsprogrammen i Luleå fortsatt tungt att rekrytera studenter. Av de 530 tillgängliga utbildningsplatserna på de olika programmen är det drygt 70 som inte har någon förstahands-
sökande. Populärast bland civilingenjörsprogrammen är arkitektur som har många fler sökande än antalet platser.
Många vill också studera på den nya brandingenjörsutbildningen som startar i höst, 149 har sökt till de 30 platserna.
Högst söktryck har studio-musikerutbildningen i Piteå med 14 förstahandssökande per plats. Även de övriga musik-
utbildningarna och utbildningar inom media och kommunikation har många sökande. Intresset för att bli sjukgymnast eller sjuksköterska är också fortsatt stort.
Ringer upp studenter
På universitetet i Luleå satsar man på att de studenter som antagits till en utbildning också ska påbörja den. Meit Levin är ansvarig för mottagandet av nya studenter. Hon berättar att alla som kommit in på ett program i Luleå, ungefär 2.500 personer, får ett personligt telefonsamtal där de hälsas välkomna och har möjlighet att få svar på eventuella frågor. Elva personer har anställts speciellt för denna uppgift, företrädesvis studenter som läser eller har läst på universitetet och har god kännedom om verksamheten.
Universitetet har gjort denna satsning under några år och responsen har varit positiv.
- Det är naturligtvis lite svårt att mäta resultatet. Men studenter som börjar här brukar säga att det var jättetrevligt att någon ringde och hälsade dem välkomna, säger Meit Levin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!