Personalen orolig inför bytet

På söndag byter 160 anställda på Tågkompaniet arbetsgivare och får Connex som arbetsgivare.
? Vi är lite oroliga för vi vet inte hur det kommer att fungera, säger tågchefen Annica Gellerstedt.

LULEÅ2003-06-11 06:30
Annica Gellerstedt och kollegan Gunilla Eriksson har båda arbetat för SJ. De bytte arbetsgivare för tre år sedan när Tågkompaniet tog över trafiken till och från Norrbotten. Nu ska de byta arbetsgivare än en gång. Anledningen är att Connex ska ta över verksamheten.<br> ? Det var en otrolig skillnad när Tågkompaniet tog över verksamheten. SJ var hierarkiskt men på Tågkompaniet var beslutsvägarna mycket korta, säger Annica Gellerstedt.<br>Hon talar om ett vemod som hon känner inför bytet av arbetsgivare.<br> ? Vi har varit med och byggt upp Tågkompaniet till ett bra företag med en fin anda. Och nu ska det bara försvinna ? det känns inte roligt Och vad får vi i stället? Det vet vi inte.<br>Kollegan Gunilla Eriksson nickar.<br> ? Vi känner en osäkerhet inför vad som ska hända, ja det gör de flesta.<br>Förhandlingarna gick bra<br>Ulf Andersson är ordförande i Sekos avdelning 104 som bland annat organiserar lokförare och tågchefer. Han säger att de fackliga förhandlingarna med Connex gick bra ? alla som ville byta arbetsgivare fick göra det. Men ett knappt 20-tal tackade nej. En del av dem stannar kvar hos Tågkompaniet medan de andra har hittat nya arbeten.<br> ? Det är jobbigt för de anställda att byta arbetsgivare en tredje gång. Det har skapat en spänning men det hände också när Tågkompaniet tog över, säger Ulf Andersson.<br>Skillnader på ledningen<br>Samtidigt talar han om skillnaden mellan ledningen för Tågkompaniet och Connex.<br> ? Tågkompaniets ledning har stora kunskaper om tåg och tågtrafik ? det har inte Connex. En annan skillnad är att Tågkompaniets ledning talar samma språk. Men Connex personal ger olika besked och det skapar en osäkerhet bland personalen. Dessutom har antalet informationsträffar varit få och det har ökat på osäkerheten, säger Ulf Andersson.<br>Samtidigt talar han om orsaken till att Connex tar över tågtrafiken: ett politiskt beslut som gör att den som lägger lägst bud också får entreprenaden.<br> ? Connex är en aktör på den här marknaden och nu får de visa att de klarar av att driva tågtrafik. De verkar i alla fall ha bra ambitioner, säger Ulf Andersson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!