Pengarna tillbaka eller ombokning
Under torsdag förmiddag var det cirka 500 av SAS passagerare som drabbades av flygstoppet. - Vi erbjuder full återbetalning eller ombokning till annan dag, säger Erika Gabrielsson, stationsledare på SAS i Luleå.
Fast visst fanns det gott om besvikna människor i flygstationsbyggnaden som ansatte flygbolagens personal med frågor. - Ett problem är att vi inte kan boka om till andra avgångar eftersom vi inte vet om planen kommer att börja gå. Vi tycker att det är tråkigt att inte kunna ge passagerarna besked. Inga extraplan
Gratis fika och mat, underhållning och annat trevligt omhändertagande av passagerarna? Nej, något sådant var det inte flygbolag som bjöd de väntande passagerarna på. Inte heller fanns några planer på att sätta in extraplan. - Nej, vi har inte ordnat någonting speciellt för de passagerare som kommer hit. Missnöje
Visst fanns det passagerarna som visade sitt missnöje över de rådande förhållandena. Flygbolagen informerade med jämna mellanrum om läget via högtalarna och personalen i flygstationen fick svara på massor av frågor. - Det är inte många som har varit arga och en hel del är förstående, säger hon. Unikt flygstopp
Erika Gabrielsson berättar att hon jobbat åt SAS i 25 år och att hon aldrig upplevt någonting liknande. Enligt uppgift har Sverige aldrig råkat ut för så omfattande flygstopp och inte heller av denna orsak.
Totalt ställdes 32 avgångar från flygplatserna i Luleå, Kiruna, Gällivare, Pajala och Arvidsjaur in under torsdagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!