Pedagoger nätverkar om teknik
Dagens barn växer upp i en teknikintensiv omvärld men möter en skolvärld som behöver uppdatera teknikkunnigheten.
PILOT. I torsdags tryckte Susann Johansson på Teknikens Hus på startknappen för det nya teknikprojektet för lärare i Luleå kommun. Ett projekt som ska lyfta lärarna till att kunna inspirera sina elever att intressera sig för teknik och naturvetenskap.
Foto: Eija Dunder
- Ja och med statsmakternas hjälp så är det förstås tänkbart att vi kan hjälpa till att bekosta sådana studier, hoppas skolchefen. Ett samarbete mellan LTU och Teknikens hus diskuteras för att skräddarsy en sådan utbildning. Projektet LuTek som står för Luleålärare i teknik och naturvetenskap har diskuterats under ett år mellan de tre parterna i projektet. Målgruppen är lärare i förskola, grundskola och särskola -även fritidshemspersonal inbegripen. Målet är att kompetenshöja pedagogerna så att de i sin tur inspirerar det uppväxande släktet att intressera sig för tekniska och naturvetenskapliga ämnen. I dag söker allt för få studerande sig till dessa studier.Nätverk bra form
- Nätverk är en bra form, vi har sedan 1999 arbetat med sådant med framgång ute i länet i sju kommuner. Nu känns det roligt att vi får arbeta med detta i Luleå, säger projektledaren pedagogen Susann Johansson, Teknikens hus. - I projektet kommer vi att utbilda två pedagoger från varje lärosäte och de ska i sin tur sprida den här kunskapen vidare på sina arbetsplatser. I slutänden kommer vi att ha nått flera hundra lärare på detta sätt vilket är en styrka med projektet konstaterar vice verksamhetschefen på Teknikens hus Eva Jonsson, Luleå kommuns utvecklingsledare Ann Isaksson Pelli med flera inblandade i projektet.Projektet finansieras inom befintliga verksamheter och anses i sin form vara ett föregångsprojekt i landet. Ett projekt som alltså i slutänden ska ge en högre måluppfyllelse för grundskolans avgångselever.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!