Peab jobbar på mot kontant betalning

Peab tror att Northland Resources kommer att göra rätt för sig. Byggföretaget har cirka 160 miljoner kronor att fordra av det krisande gruvföretaget.

EN KORSVÄG FÖR NORTHLAND. Lastbilarna går alltjämt mellan gruvområdet och lagringsplatsen, på sin väg mot slutkunden.

EN KORSVÄG FÖR NORTHLAND. Lastbilarna går alltjämt mellan gruvområdet och lagringsplatsen, på sin väg mot slutkunden.

Foto: Linda Wikström

Luleå2013-02-15 06:00

Peab har cirka 160 miljoner kronor att fordra från bolag inom Northland-koncernen, varav 70 miljoner omfattas av företagsrekonstruktionen av Northland Resources.

Hur ser ni på möjligheterna att få igen pengarna?

- Vi gör fortfarande samma bedömning som vi har gjort hela tiden. Vi tror de har goda möjligheter att reda ut sin situation, säger Jesper Göransson, finanschef för Peab.

Hur gör ni med utbyggnaden av hamnen i Narvik?

- Till den del som Northland avropar våra tjänster så producerar vi på daglig basis mot löpande kontant betalning. Vi är i gång och producerar både i Narvik och i Kaunisvaara. Det är så det fungerar under rekonstruktionstiden, säger Jesper Göransson.

Beställer inte fler lastbilar
Peab har via sitt dotterbolag Swerock (under varumärket Cliffton) ett avtal att sköta lastbilstransporterna av malm från gruvan i Kaunisvaara till omlastningsterminalen i Pitkäjärvi. Swerock har i sin tur ett avtal med Scania Group om att köpa 400 lastbilsekipage under nio år.

- Vi har köpt tio lastbilar. Vi beställer inte några nya lastbilar om inte Northland avropar våra tjänster, säger Jesper Göransson.

Avtalet är så konstruerat att när Northland utökar sin produktion så krävs fler transporttjänster från Cliffton, som då i sin tur beställer fler lastbilar från Scania.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!