Påskgodis för alla smaker

Påskhararna står på parad i butiker och konfektyraffärer och den riktiga äggindustrin har tuff konkurrens från den kolorerade äggvärlden.
Till påsk går det mycket godis i stugorna, såväl det billigare lösgodiset som de designade och dyrare munsbitarna.

LULEÅ2004-04-08 06:30
Vi svenskar köper påskmat och godis för fem miljarder under påskveckan!<br>Bara under innevarande dag alltså skärtorsdag är du som kund med och lägger ut totalt 1,6 miljarder kronor. Beräkningarna står HUI för, Handelns utredningsinstitut.<br>Den stora efterfrågan på bland annat ägg och godis innebär att försäljningen under påskveckan ligger 20 procent högre än under en normalvecka. redan veckan före påskveckan går försäljningen upp med fem procent enligt HUI. Och veckan efter påsken faller försäljningssiffrorna med lika mycket.<br>På godisfronten är det den lena barnvänliga ljusa chokladen och det färgranna plockgodiset som går åt som smör. Det konstaterar konfektyrbutiksägaren Sinnikka Grönberg.<br> ? Ja, det är godis i barnens smak som gäller. Den mörka chokladen som jag själv älskar, nej den går det inte så mycket av just nu, säger Sinnikka Grönberg och fortsätter:<br> ? Vi säljer mycket ljus choklad, chokladharar och andra figurer. Företag beställer påskägg för att ge till kunder och anställda. Vi säljer mycket marsipan också just nu, bland annat små dekorationer till tårtor.<br>Sinnikka och butiksbiträdet Caroline Tedestam har sin mest upptagna arbetsdag i dag skärtorsdag:<br> ? Ja, det är i särklass den kundtätaste dagen vid påsk. Folk har en tendens att vara ute i sista minuten, säger de men ser inte ledsna ut för det.<br>Pappa Thomas Sandberg med dotter Hanna Granlund, 7 år, väljer påskgodis vid disken.<br> ? Vi ska ha en påskhare bland annat, bestämmer pappa och Hanna protesterar inte.<br>Hon förklarar att pappa brukar vara generös med godisköpen. Storasyster Kajsa, 9 år, får också påskgodis vid köpet.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om