Genom mentometertyckande, filmer och diskussion involverades NMW-besökarna som under ledning av Pär Lager fick fundera över vad kommunikation egentligen är.
– Kommunikation handlar inte om att säga något och sedan gå därifrån. Kommunikation handlar om att göra något gemensamt, det går fram och tillbaka och det bottnar. Ju svårare frågor vi ska förankra i vår organisation, desto mer kommunikation måste vi jobba med. Annars stannar det vid information, säger Pär Lager.
Pär Lager har lång erfarenhet inom utbildning av landets kommunikatörer och är i dag bland annat styrelseordförande, författare och föreläsare.
Han menar att det gäller att ha ett öppet sinne och på ett konstruktivt sätt ifrågasätta hur vi gör saker inom en organisation.
– Går det att göra på något annat sätt? Ställ inte bara frågan utan gör research. Finns det någon som gör precis tvärtom, och hur går det för dem idag? Ska man bygga en stark organisation gäller det att ha högt i tak. Inte ta saker förgivet och tro att det bara finns en väg fram till målet.
Det är även viktigt att ha en balans mellan det man gör i dag och framtiden, menar Pär Lager.
– Först måste man börja diskutera vad som händer där ute, för att sen gå vidare och se vilka beslut man ska fatta. Första punkten på alla styrelsemöten, personalmöten och koncernmöten borde vara omvärlden, säger han.
– Det viktigast av allt är att alla organisationen har en tydlig vision. Vi ska springa fortare, men ska vi ditåt eller ditåt? Att ha den där visionen långt borta i horisonten som en blinkande fyr. Det handlar nästan aldrig om att tjäna pengar, utan att skapa och förändra något. Det där tror jag vi måste jobba mer med, att ha en tydlig vision som förenar företaget.
Han menar att alla ledare och chefer tycker att kommunikation är jätteviktigt. Ställer man en fråga till landets chefer om hur mycket tid de lägger på att jobba med kommunikation, svarar de ungefär 40 procent. Men studier visar att det egentligen handlar om noll till två procent.
– Det kommunikativa ledarskapet handlar om att öppna upp, att det inte bara är ledarna som ska se det nya. Fler måste få vara med tidigt i beslutsprocessen. Vad händer då? Jo det blir en mycket mer effektiv implementering av de nya processerna i organisationen, säger Pär Lager och fortsätter:
– Vad är då en kommunikativ ledare? Jo, en som engagerar medarbetare i dialog, ger och söker återkoppling, involverar medarbetare i beslutsfattande och uppfattas som öppen och närvarande.