Papper på kunskaperna

I höst ska samtliga elever i grundskolan få skriftliga omdömen. Det har regeringen beslutat.  Beslutet gillas inte av Lärarförbundet.

GÄLLER VARA TYDLIG. Rektor Inga-Britt Andersson på Bergskolan tror att fler föräldrar kommer att vilja få skriftliga omdömen om sina barn. När eleverna får riktiga betyg i årskurs åtta gäller det för lärarna att vara tydliga i sina samtal om var eleverna står kunskapsmässigt.

GÄLLER VARA TYDLIG. Rektor Inga-Britt Andersson på Bergskolan tror att fler föräldrar kommer att vilja få skriftliga omdömen om sina barn. När eleverna får riktiga betyg i årskurs åtta gäller det för lärarna att vara tydliga i sina samtal om var eleverna står kunskapsmässigt.

Foto: Berndt Dimeus

LULEÅ2008-06-11 06:00
På Bergskolan har man redan i vår skrivit ut skriftliga omdömen till alla elever i årskurs nio som inte fått godkända betyg i något ämne. Omdömet talar om vilka kunskapsmål som eleven uppnått och vilka åtgärder som skolan vidtagit för att ge eleven stöd, berättar rektor Inga-Britt Andersson. Samma sak som står att läsa i de skriftliga omdömena finns också infört i skolornas datoriserade betygssystem Dexter. På Bergskolan har man valt att skriva ut det och dela ut det till berörda elever. - Jag tycker att det är viktigt. Det talar om för eleven att "jag har nått vissa mål men jag nådde inte ända fram", säger Inga-Britt Andersson. I måndags beslutade regeringen att skriftliga omdömen ska ges för samtliga elever i grundskolan från och med höstterminen 2008. Betyg före sjuan
Inga-Britt Andersson tror att fler föräldrar kommer att efterfråga skriftliga omdömen om hur det går för deras barn i skolan. Hon tycker personligen att eleverna borde få betyg tidigare än vad som är fallet i dag, från och med årskurs åtta. - Plötsligt i årskurs åtta kommer betygen och då är det på pränt. Personligen kan jag tycka att det kan behövas betyg innan man kommer till årskurs sju, säger Inga-Britt Andersson. Betyg på helheten
Hon anser att skolan måste jobba för att avdramatisera betygshetsen. Det gäller också att få förståelse hos elever och föräldrar för att betygen sätts utifrån ett helhetsperspektiv, inte bara beroende på vilka resultat som eleven uppnår på proven. - Där tycker jag att man börjar förstå att det inte är proven som ger betyg, det tycker jag är positivt, säger Inga-Britt Andersson.- Det sitter kanske inte så mycket i eleverna som det sitter i föräldrarna, säger Inga-Britt Andersson.Regeringens beslut innebär att föräldrar och elever från första klass ska få skriftlig information om elevernas kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne. Informationen ska ges varje termin. Hur omdömena ska utformas får bestämmas av rektor och de får vara betygsliknande, enligt information från utbildningsdepartementet.Olika från skola till skola
På Lärarförbundet i Luleå tycker man att flexibiliteten är problematisk, att omdömenas utseende och utformning ska avgöras av varje rektor. - Det finns ingen likvärdighet i systemet. På en skola kan det vara siffror och på en annan skola kan det vara bokstäver, man kan inte tolka dem på ett likartat sätt, säger Eva-May Hedenström som är ordförande för Lärarförbundet i Luleå.Om man på skolorna använder sig av betygsliknande omdömen så kanske det inte framgår vilka kriterier man använder sig av. Omdömena blir svåra att jämföra mellan olika skolor och olika kommuner i landet menar Eva-May Hedenström. - Förhoppningsvis så skriver man något om eleven, säger Eva-May Hedenström.Ständiga förändringar
Hon beklagar att regeringen inte har lyckats nå en bred överenskommelse med socialdemokraterna och de andra oppositionspartierna om skolan.- Risken finns att det kommer att rivas upp om det blir regeringsskifte efter nästa val. Skolan behöver få litet arbetsro, säger Eva-May Hedenström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!