Panik bakom sänkt stöd

Det var bråttom, räkenskaperna måste gå ihop! Så gick det till när regeringen sänkte transportstödet. ? Läcker det i källaren tar du vad du har, säger departementssekreterare Marina Fransson.

LULEÅ2005-08-12 06:30
Det som föregått beslutet om sänkt transportstöd visar sig vara mer av snabba ryck och väldigt lite analys, påvisar Kuriren i dag.<BR>Vanligtvis förgås förändringar av det här slaget av djupgående utredningar och remisser. Nu small det bara till. Det fanns inte tid till att fråga berörda instanser vad de tycker.<BR>I våras skådade regeringen in i framtiden och ett antal utgifter var ofinansierade för 2006 på grund av kända katastrofer inom och utom landet men också på grund av hög arbetslöshet och högt ohälsotal.<BR>Av många poster angreps transportbidraget, fram till nyligen en pott på 356 miljoner kronor. Regeringen har för övrigt haft svårt att få ihop pengar till alla som har rätt till transportbidrag. Volvo Umeåverken har rätt till ett mycket stort belopp (97 miljoner), och det fanns inte budgeterat, medger Marina Fransson, departementssekreterare.<BR>För att få rätsida på budgeten 2006 beslutade regeringen att bland annat minska potten för <BR>transportbidraget till 306 miljoner kronor. Dessutom togs pengar från strukturfondsmedel, tillväxtpengar och företagsstöd.<BR>Om transportstödets eventuella fortlevnad och nivåer från 2007 väntar nya överläggningar med EU-kommissionen. Då inträder det underliga läget att Sverige, som slagits för transportstödet, på egen begäran börjar förhandlingspositionen på lägre nivå.<BR>Ska Sverige då vädja om att få höja stödet till den nivå det egentligen har. Och går det?<BR>Ansvarigt statsråd Ulrica Messing säger sig hålla dörrarna öppna för återställt stöd.<BR>&nbsp;? Jag är medveten om hur oerhört viktigt transportstödet är för att göra vårt stora land lite rundare. Vi följer utvecklingen noga och är beredda att ompröva den här besparingen, om konjunkturen vänder och det finns mer pengar att fördela, säger infrastrukturminister Ulrica Messing.<BR>Lång tid för zonändring<BR>Enligt Marina Fransson ska potten på 356 miljoner kronor per år vara återställd till 2007. Det säger dock inget om hur stort stödet åt företagen blir.<BR>Det som sker närmast för företag inom Fyrkanten i Norrbotten som är berättigade till stöd är att de för avstånd längre än 40 mil får tio procent av transportkostnaderna i stöd.<BR>I delar av Sundsvall, som ligger avsevärt närmare de stora marknaderna, är stödet 15 procent.<BR>&nbsp;? Jo, men i samma zon ingår också inlandet och vi ville inte sänka så mycket där. Och skulle vi börja ändra zonerna tar processen ett halvår, säger Marina Fransson, som hänvisar till att EU måste få säga sin mening vid så pass stora förändringar.<BR>Det regeringen gjorde var alltså att raka bort stöd via ett beslut som kunde genomföras omgående, och då blev det så här.<BR>?Finns ingen koppling?<BR>Landshövdingen P-O Eriksson har svårt att se kopplingen mellan tsunami och transportstöd till norrländska företag.<BR>&nbsp;? Det finns ingen koppling alls. Läcker det i källaren tar du vad du har, säger Marina Fransson.<BR>Sänkningen av transportstödet är olika stor över berörda områden.<BR>&nbsp;? De kunde ha gjort en procentuellt likvärdig sänkning överallt. Istället tittade de efter var de tror det finns företag som tål en sänkning, och så fick det bli så. Det är min uppfattning av det här, säger Älvsbyhuschefen Donald Johansson.<BR><BR>(Läs även övriga artiklar om transportstödet, "De kräver att Messing kommer hit", "Peter Eriksson togs på sängen" och " Kd:s Wälivaara hoppas på länsborna")
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om