Paketlösning för Posten

Höga hyreskostnader och tomma ytor. Och att allt fler brevbärare åker moped eller bil. Det är motivet till att de fem brevbärarkontoren i Luleå ska stängas och flyttas till två nya.
Men alla postkontor blir kvar. Och planerna påverkar inte Svensk kassaservice.

LULEÅ2006-10-21 06:00
Luleås brevbärare arbetar på fem olika kontor i närhet av sina utdelningsdistrikt. Det handlar om Gammelstad, Kronan, Björkskatan, Bergviken och gamla Luleå 1 på Storgatan.
Ledningen för posten tänker ändra på det. Distrikschefen Anders Andersson talar om utvecklingen under senare år som tvingar fram nya lösningar.
- Våra hyreskontrakt går ut den sista december nästa år. Därför har vi tittat på olika lösningar för att minska våra hyreskostnader. Där ingår att koncentrera vår verksamhet till två ställen.

Målet klart
Andersson säger att uppgifterna i fredagens Kuriren stämmer: posten är intresserad av Hellgrens fastighet och av KF Bageriets gamla lokaler. Men man tittar också på andra fastigheter - några kontrakt är ännu inte skrivna.
Målet är ändå klart: det bara ska finnas två brevbärarkontor i Luleå.
Anders Andersson säger att det finns flera saker som talar för en koncentrering av brevbärarkontoren.
- Tidigare decentraliserade vi brevbärarkontoren för att de skulle ligga nära utdelningsdistrikten. Det var extra viktigt när brevbärarna använde cykel. Men i dag använder de flesta moped eller bil, därför har närheten till utdelningsdistrikten inte lika stor betydelse idag.

Flera orsaker
Andersson talar också på andra faktorer som påverkar postens beslut. Han visar Kuriren det rum där paketen tidigare sorterades. Detta rum på omkring 2.000 kvadratmeter används inte i dag. Anledningen är att större delen av sorteringen flyttades till Ånge i maj i år.
Enligt Andersson finns det fler faktorer som gör att posten inte vill behålla postterminalen på Bergviken
- Det kommer stora lastbilar hit, ibland med släp. De kan inte köra under viadukten eftersom den är för låg. Därför måste de åka runt och förbi skolan (Nya läroverket). Där är det en hastighetsbegränsning 30 kilometer i timmen och därför bör inte tunga fordon köra där. Men chaufförerna har inget val.

Datorsimulering
Posten har låtit Linköpings universitet göra datasimuleringar för att se var brevbärarkontoren bör ligga med tanke på trafikflöden. Och då ligger tidigare Hellgrens färg-huset bra till liksom KF Bageriet.
- I dag måste lastbilar åka in till stan, med ett läge utanför stan skulle transporterna bli enklare och smidigare. Dessutom skulle våra kostnader minska och det är viktigt eftersom posten har sparkrav, säger Anders Andersson.
Vad tycker då brevbärarna om planerna? På Kronan träffade Kuriren först Torbjörn Klockare.
- Jag är positiv till planerna eftersom jag får närmare till jobbet. Dessutom kommer jag att få fler arbetskamrater och det är trevligt.
Kollegan Bo Tornvall har en annan inställning.
- Jag är skeptisk eftersom jag trivs så bra här på Kronan, lokalerna är fina och vi är ett trevligt gäng. Men jag förstår posten - de måste spara pengar och de kan inte minska antalet anställda efter alla neddragningar. Då måste man spara pengar på lokaler.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om