Pajalagruvan: Nu dammas lastbilarna av – igen

Malmkoncentratet fraktas med lastbilar när Pajalagruvan nystartar – samma transportlösning som tidigare.– Vi har anbud ute, säger Åsa Allan, platschef för Kaunis iron.

Ledningen. Per-Erik Lindvall, styrelseledamot Kaunis Iron, Åsa Allan, platschef, Anders Sundströn, ordförande Kaunis Iron. "Min utgångspunkt är att Kaunisvaara är vår stationeringsort. Därför vi vill attrahera de som vill?bo här", säger Åsa Allan.

Ledningen. Per-Erik Lindvall, styrelseledamot Kaunis Iron, Åsa Allan, platschef, Anders Sundströn, ordförande Kaunis Iron. "Min utgångspunkt är att Kaunisvaara är vår stationeringsort. Därför vi vill attrahera de som vill?bo här", säger Åsa Allan.

Foto: Kaunis iron

Luleå2017-11-22 17:58

42-åriga Åsa Allan jobbade först som geolog för Northland resources och blev efter konkursen 2014 kommunchef i Pajala.

Nu är hon Kaunis irons första anställda, som platschef vid nystarten i gruvan.

– Fantastiskt roligt. Jag vet hur mycket gruvan betyder för Pajala och hela regionen.

Hennes uppgift i vinter blir bland annat att inleda rekryteringen av de cirka "30-40" som ska anställas i bolaget.

– Kritiska funktioner kring miljöfrågor, ekonomi, marknadsföring. Förhoppningsvis en fullskalig organisation på plats nästa sommar.

I övrigt betonar Kaunis iron att övriga personalstyrkan – upp till 350 personer – läggs ut på entreprenad och ska vara "flexibel", redo att vara utan jobb under sämre perioder för Pajalagruvan.

Åsa Allan är medveten om en viss risk för "fly in-fly out", utan skattepengar till Pajala.

– Man kan spekulera kring det. Men min utgångspunkt är att Kaunisvaara är vår stationeringsort. Därför vi vill attrahera de som vill bo här.

– Vi ska erbjuda stimulerande arbetsuppgifter och hjälpa Pajala med att bli en så attraktiv kommun som möjligt. Den 1 juli 2018 går vi över i kontinuerlig produktion, sju dagar i veckan, 24 timmar om dygnet, säger Per-Erik Lindvall, styrelseledamot och mångårigt malmproffs med bakgrund i LKAB.

Trots spekulationer om järnvägstransport via finska Kolari väljer Kaunis iron samma lösning som tidigare – med lastbil mellan Kaunisvaara och avlastningscentralen Pitkäjärvi.

– I dagsläget är det den beprövade transportlösning som är bäst för projektet, säger Allan.

Peabs transportföretag Cliffton mining skötte Northland resources malmtransporter, med 25 meter långa lastbilar som pryddes av porträtt av ortsbor.

Läs mer: Cliffton mining: "Abecede får gärna höra av sig"

Åsa Allan vill dock inte säga om de är aktuella för entreprenaden på nytt.

– Det pågår förhandlingar, vi har anbud ute gällande logistiken. Vi får återkomma.

Muonio sameby har reagerat över att Kaunis iron ännu inte har upprättat samarbetsavtal med dem, trots att bolaget på onsdagen informerade om gruvplanerna.

– Jag träffade ordförande och kassör i samebyn för två veckor sedan. Vi hade ett väldigt bra möte, var överens om att vi ska ta fram samverkansavtalet tillsammans. Ett ansvarsfullt gruvbolag ska ha en god dialog med alla sakägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om