På ultralätta vingar i Nils Holgerssons spår

I ett ultralätt tvåsitsigt flygplan förverkligar Ted och Christina Hagelborg sin drömresa över Sverige, från Skåne i söder till Lappland i norr.

Foto:

Luleå2010-08-30 06:00
Inspirationen har de hämtat från boken Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige som Selma Lagerlöf skrev för drygt 100 år sedan. Precis som pojken Nils Holgersson i boken färdas de genom Sveriges avlånga land, från Skåne i söder till Lappland i norr och så tillbaka. Men till skillnad från Nils Holgersson, som satt på ryggen på en vildgås, använder de ett ultralätt flygplan för sin resa. Flygvapenpilot
På lördag eftermiddag landade paret på Luleå flygplats, efter att ha startat från Mellansel tidigare på förmiddagen. - Mitt hjärta klappar för flygvapnet och F 21. Det är underbart att få landa här, säger Ted Hagelborg när han dricker en hett efterlängtad kopp kaffe i den öde flygstationen. Ted och Christina Hagelborg bodde i Luleå under åren 1978-1982, då Ted jobbade på F 21 som flygvapenpilot. Sedan flyttade paret till Stockholm och numera bor de i Skåne. Ted jobbade i många år som pilot inom civilflyget. - När Ted gick i pension 2006 flyttade vi ned till vårt sommarställe i Åhus, berättar Christina Hagelborg. Idén att genomföra en resa över Sverige var hennes. När man sitter i ett litet flygplan några hundra meter ovan marken ser man så mycket mer av landet, än när man sitter i ett vanligt passagerarflygplan högt ovan molnen. - Att se Sverige från ovan är fantastiskt, säger Christina Hagelborg entusiastiskt. Starten på deras resa var planerad till den 24 augusti, eftersom det då var på dagen 100 år sedan den första flygningen genomfördes i Sverige. För att ytterligare knyta an till sin litterära förebild planerade de att starta från Västra Vemmehög, den plats dit Nils Holgersson återvände efter sin färd genom Sverige. Men det blåste 35 knop i Skåne den dagen. - Vi blev två dagar försenade på grund av att det blåste så, berättar Christina Hagelborg. Den 26 augusti kom de i alla fall iväg från Kristianstad, då hade vinden mojnat. Vänder söderut
I dag, måndag, styr de kosan söderut efter att ha övernattat i Kiruna. Rutten är då tänkt att gå över Porjus och Jokkmokk till Arvidsjaur, där de ska mellanlanda för att tanka. Färden går sedan vidare till Lycksele samma dag. Parets vidare färd genom Sveriges avlånga land kan följas på deras hemsida www.akkaone.se och på Facebook. Enligt den ursprungliga färdplanen ska resan avslutas i Kristianstad den 7 september. Då har paret Hagelborg tillbringat 27 timmar i luften och flugit 4.436 kilometer.
Flygplanet är en Eurocub, ett ultralätt flygplan som bara väger 270 kilo utan last och bränsle. Bränsleförbrukning: 15 liter flygbensin/timme. Flyghöjd: 500-1.500 fot (150-500 meter över marken). Flyginstrument: fartmätare, höjdmätare, kompass, variometer, kula, radio, transponder, intercom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om