Som Kuriren berättat står Luleå hamn inför en utbyggnad. Projektet Malmporten är en satsning i storleken tre miljarder kronor och omfattar Luleå hamn AB, kommunen, Trafikverket, Sjöfartsverket och LKAB.
Gruvbolaget är i stort behov av att kunna lasta större volymer vilket förutsätter större lastfartyg. Det kräver i sin tur kräver både större och längre kajer samt en fördjupad farled.
– Vi har genom vårt bolag Luleå hamn ett stort ansvar och Trafikverket kan inte förvänta sig mer av oss, säger kommunalrådet Niklas Nordström.
Fredagens möte syftar till att få Trafikverkets ledning att inkludera Malmporten i sin budgetplan för att sedan även få riksdag och regering med på noterna.
– Det är bråttom. EU kan bidra med en fjärdedel av kostnaderna men då krävs att detta blir klart i början på nästa år. EU måste få ett besked från Sverige nu, säger Nordström.
Luleå hamn AB kommer att satsa en miljard av de tre och de pengarna används till att bygga ut och förstärka kajer och hamnanläggningar för att klara större lastfartyg.
– Men muddringen av farleden kan vi inte ta på oss. Trafikverket vill att kommunen ska ta en halv miljard av den kostnaden också men det är inte aktuellt. Vi tar vårt ansvar och en farled är som en motorväg fast på havet och därmed en statens ansvar, säger Niklas Nordström.