P-O Eriksson kräver att Norrbotniabanan byggs

Ett finskt kort i leken.
Outokumpus intåg i gruvbolaget Boliden kastades in som trumf när landshövding Per-Ola Eriksson i går försökte få statsrådet Ulrica Messing med på bygget av Norrbotniabanan.
? Outokumpus delägande i Boliden ökar motivet till bygget, sade Per-Ola Eriksson.

LULEÅ2003-09-27 06:30
Kravet är att Norrbotniabanan petas in i Banverkets plan för 2004?2015.<br>Det är hårda bud, timmarna innan Norrbottens och Västerbottens gemensamma delegation i Stockholm skulle prata sig varma för regionens behov var det hemmalaget Mälardalens tur.<br> ? Och då handlar det om stora städer, konstaterade P-O Eriksson<br>Runt årsskiftet beslutar rege-ringen om planen för järnväg liksom för vägbyggen åren framöver.<br>I båda fallen har företrädare från Norrbotten tidigare markerat sitt missnöje med att rege-ringen nu sviker tidiga utfästelser om uppryckning. <br> ? Jag betygsätter inte. Det vi gör är att peka på behov om regionen ska utvecklas och att hela landet kan leva, kommenterade Per-Ola Eriksson.<br>Uppvaktade ministern<br>I går uppvaktades alltså infrastrukturminister Ulrica Messing av landshövdingen i Norrbotten Per-Ola Eriksson och med sig hade han förträdare från olika intressen i hemlänet plus från Västerbotten.<br>Aktionen var på intet sätt originell. Ulrica Messing har många som vill prata henne till rätta om väg- och järnvägsbyggen och hon hade gjort en kölista för länen i Sverige. Kön sträcker sig över lördagen och Skåne får sista ordet.<br>Lovade bygga<br>Regeringen har under miljöpartiets påverkan lovat bygga Norrbot-niabanan men i Banverkets ännu preliminära Framtidsplan ryms inte bygget. <br>Nydragningen och upprustningen av Haparandabanan kan i och för sig ses som en första etapp. Den skulle först byggas från 2008, enligt Banverket centralt, men sedan flyttades starten fram till ovisshet. <br>Fast efter regering-ens budgetförhandlingar nyligen slog miljöpartiets Peter Eriksson fast att uppgörelse fanns som säkrar att banan kan byggas som först uttalat.<br>Kräver tidigareläggning<br>I de krav som restes från Norrbottens och Västerbottens delegation i går heter det att Haparandabanan ska tidigareläggas och nya järnvägen Haparanda?Kalix ska påbörjas ?snarast?. I praktiken, med all planering, lutar det likväl mot 2008. <br>P-O Eriksson tror på tidigare start.<br>Hela Norrbotniabanan måste byggas och för att inte tappa farten i Haparandabanans efterföljande etapper vill P-O Erikssons delegation att pengar säkras för planering och projektering av fortsättningen.<br>Lyfte fram Outokumpu<br>Vidare bör en förhandlingsman tillsättas som föreslår ordningsföljden på etapperna och hur driften, trafikeringen och tidsplanen ska följas samt hur finansieringen kan ske. Där kan nämnas att Botniabanan Kramfors?Umeå tillkom via förskottering av andra statliga pengar än de för järnväg.<br>För att klargöra Norrbotniabanans betydelse för industrin lyfte delegationen fram finska Outokumpus färska delägande i Boliden. Plötsligt äger Outokumpu och Boliden industrier på båda sidor av Bottenviken och söker samordning.<br> ? Ska det här fungera måste det finnas ett fungerande nät av järnväg. Vi har också intressena från skogen och andra delar, sade Per-Ola Eriksson.<br>Industri och kommuner<br>I delegationen kring landshövdingen P-O Eriksson ingick företrädare från industrin, Morgen Yngvesson, SCA, som är ansvarig för inköp av rysk skog, och Stina Blombäck, VD i Billerud Karlsborg. <br>Även Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen och kommunalrådskollegan Sven-Erik Bucht, Haparanda, var med.<br><br><br> stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!